fläck pyton

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

2
0
MikeMAd:
jag fick just ta över en fläck pyton, ja skulle om någon vet, hur varmt skall ormen ha i terarium, har försökt leta men hittar inte så mycket om henne, förra ägaren hade 28 gr vilket fortfarande är kvar men frågan är om de skall vara fuktigare eller varmare, några tips om någon har fläck pyton 

516
225
David:
Googla på det vetenskapliga namnet Antaresia maculosa  så hittar du nog lite skötselråd.
Rent spontant hade jag velat ha en "hotspot" på 30-35 grader, och en svalare sida i terrariet.
Jag har inte haft dessa ormar själv så ta mitt svar med en nypa salt.

Medlem i SHF
4059
5119
Jonas_:
Precis som David skriver så finns det mycket information om både fläckpyton och hela släktet Antaresia om du söker med vetenskapliga namn.

Men lite snabbt så förekommer arten i varierande miljöer från skog/regnskog till torrare klippiga/steniga områden. 

Jag skulle inte hålla särskilt fuktigt till dom i terrarium. Förutom vid ömsning givetvis. Jag skulle hålla det relativt torrt och ha 2 fuktlådor i terrariet, en på botten och en så högt upp det går. 

2
0
MikeMAd:
tack för info, skall öka värmen, hört märker att när ja tar ut henne att hon är kall, så tackar för info, klimatet hos henne är mer tort, så man aldrig haft just denna pyton är de bra o få info här 

16
3
Robban94:
MikeMAd skrev:
jag fick just ta över en fläck pyton, ja skulle om någon vet, hur varmt skall ormen ha i terarium, har försökt leta men hittar inte så mycket om henne, förra ägaren hade 28 gr vilket fortfarande är kvar men frågan är om de skall vara fuktigare eller varmare, några tips om någon har fläck pyton 

Jag kan rekomendera och kolla lite olika videos på youtube också med skötselråd. Så man hittar en linje typ. 

Medlem i SkHF
1143
1370
NellyNiklas:
Rekommenderar två böcker som jag har i mitt album.

www.terrariedjur.se/user/NellyNiklas/gallery/15554

"Keeping Children's pythons" av G. Fyfe och D. Green
"The complete Children's python" av J. Julander, N. Mutton och P. Birch

Jag har också en Antaresia maculosa som ska få nytt terrarium inom kort, så det blir intressant att se vad du skapar åt din maculosa.

Mvh
Niklas

516
225
David:
MikeMAd skrev:
tack för info, skall öka värmen, hört märker att när ja tar ut henne att hon är kall, så tackar för info, klimatet hos henne är mer tort, så man aldrig haft just denna pyton är de bra o få info här 

Lägg märke till att jag inte vet till 100% vilka temperaturer dessa ormar ska ha, var mest en gissning hur det brukar vara:) Jag har aldrig haft dessa ofmar själv.

Medlem i SkHF
1143
1370
NellyNiklas:

35 grader på solplatsen, kan vara ett bra riktvärde, men märk väl att temperaturen varierar väldigt beroende på vilket material och färg materialet har, tex ljus krokbark jämfört med mörk sten. 

Som referens. Jag har en ljusbrun/sandfärgad skiffersten ~25cm under en 50w "ExoTerra Day light Basking spot". Temperaturen på stenen ligger runt 33-35 grader. Detta är till min Antaresia perthensis.

(kolla i mitt album)

Mvh
Niklas

Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild