Grodbaljan – ett paludarium till orientalisk klockgroda [Bombina orientalis]

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

1
2
nejmenemelie:

[Arbetstråd]

Jag håller på att bygga upp ett paludarium till orientaliska klockgrodor, och utgår från ett akvarium med färdig Nature-bakgrund. Baljan hittar jag på blocket för en liten peng så de första dagarna går åt att städa ur den. Det har varit ciklider i karet fram tills nyligen varför jag utgår från att karet är vattentätt. Själva karet är välvt med maxmått på 150*50*62 så härliga 375 liter vilket delas av i ungefär 3/5 till landdel och 2/5 till vattendel. 

Först ut skapar jag en landdel. Jag säkrar upp mot bakgrunden med silikon för att så lite vatten som möjligt ska ta sig in i dränagelagret senare. Landdelen bygger jag upp med frigolit och silikon samt stenar. Jag undviker fogskum så långt jag kan. I bakgrunden finns ett större hål för vattenflöde men den hamnar inne i landdelen varför jag sätter igen det hålet med en tjock plastväv och superlim. I vattandelen sågar jag upp mindre hål i bakgrunden och sätter myggnät med silikon för att få vatten till vattenfallet.

När landdelen är på plats och silikonet härdat kollar jag vattentätheten både i landdelens fogar och karet i allmänhet. Till den punkten har jag inte kommit än. Jag väntar på att silikonet härdar. Fortsättning följer.

Jag kan just nu inte bifoga bilder då min uppladdningshastighet är bananas, men bilder kommer i tråden.

Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild