Vad gör jag med ormen?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

5
0
Turboplutt:

Hej!
Jag var inte alls insatt i regeln gällande kalifornisk kungssnok, hade märkligt nog missat den helt!
Tillsammans med 2 boaormar (som ligger på annons) så fick jag även en kalifornisk kungssnok från ett dödsbo för en tid sedan. Djuren var misskötta som sjutton och när jag fick frågan om att ta över de tackade jag ja. Hörde runt om det fanns intresse för de då jag har tidsbrist och fullt hus redan med egna ormar, pälsdjur och nyfött barn så fick jag tryckt i ansiktet om denna regel..lag...
Nu sitter jag alltså här med en kalifornisk kungssnok som jag då alltså inte kan göra mig av med till en ny ägare? Vad gör jag med den? Måste man avliva då? Det känns ju lite vidrigt att avliva ett friskt djur ... hans enda problem från sitt förra hem är att han blivit undernärd och är lite smal men han är på så god väg och har en vansinnig aptit så det är otänkbart!
Han är en albino. 

322
163
SunshineGeckos:
Turboplutt skrev:
Hej!
Jag var inte alls insatt i regeln gällande kalifornisk kungssnok, hade märkligt nog missat den helt!
Tillsammans med 2 boaormar (som ligger på annons) så fick jag även en kalifornisk kungssnok från ett dödsbo för en tid sedan. Djuren var misskötta som sjutton och när jag fick frågan om att ta över de tackade jag ja. Hörde runt om det fanns intresse för de då jag har tidsbrist och fullt hus redan med egna ormar, pälsdjur och nyfött barn så fick jag tryckt i ansiktet om denna regel..lag...
Nu sitter jag alltså här med en kalifornisk kungssnok som jag då alltså inte kan göra mig av med till en ny ägare? Vad gör jag med den? Måste man avliva då? Det känns ju lite vidrigt att avliva ett friskt djur ... hans enda problem från sitt förra hem är att han blivit undernärd och är lite smal men han är på så god väg och har en vansinnig aptit så det är otänkbart!
Han är en albino. 

Ja, du får tyvärr inte skänka eller sälja ormen. :(
Det ända du kan göra är att behålla, avliva eller sälja till ett annat land utanför EU, då detta berör alla EU-länder.....Det kan nog bli en del krångel att sälja på så vis.
Det är grymt och helt vansinnigt, men så är det tyvärr. 
Sitter lite i liknande sits om den här jädrans lagen från Jbv träder i kraft. Tenrecs blir förbjudna att sälja eller köpa från och med årsskiftet, så det blir väl avlivning om den inte skulle kunna behållas. :(

21
35
Nimwey:
Var står regeln att man inte får skänka bort dem? Köpa och sälja är såklart annat.

Förbudet på kungssnok är helt befängt, och borde tas bort. De är invasiva på Gran Canaria, och de kunde hypotetiskt bli invasiva på Solkusten, men det ska inte behöva straffa människor som bor i länder som Sverige eller Finland. De passar helt enkelt inte in på listan av skadliga, invasiva arter.

5613
4296
Tropfrog:
I reglerna står det att man inte får flytta eller transportera invasiva djur. Det diskvalificerar alla skänkes alternativ förutom om man säljer sitt boende och skänker den till nya ägaren.

Mvh
Magnus 

5
0
Turboplutt:
Drygt. Tänkte mest om man hade sådan tur att det då funnits någon form av kryphål som exempelvis att reptarier får ta emot eller någon med "dispens" istället för avlivning. Alltid värt att kolla upp och hoppas på det bästa.

322
163
SunshineGeckos:
Tropfrog skrev:
I reglerna står det att man inte får flytta eller transportera invasiva djur. Det diskvalificerar alla skänkes alternativ förutom om man säljer sitt boende och skänker den till nya ägaren.

Mvh
Magnus 

Kan inte regeln innan och utan. Jag antar därmed att TS inte har så många andra alternativ än att ta bort ormen eller att behålla den.
Försökte läsa på lite extra själv faktiskt, men man blir ju förvirrad av all text ibland, speciellt om man haft dålig sömn ett par dagar.

513
223
David:
Supertråkigt, särskilt när ormen inte är invasiv i Sverige. 
Hade ett gäng kaliforniska kungssnokar för massa år sedan. Roliga  aktiva, matglada ormar.
Det bästa man kan göra är väl att behålla, avliva känns ju inte kul.

322
163
SunshineGeckos:
David skrev:
Supertråkigt, särskilt när ormen inte är invasiv i Sverige. 
Hade ett gäng kaliforniska kungssnokar för massa år sedan. Roliga  aktiva, matglada ormar.
Det bästa man kan göra är väl att behålla, avliva känns ju inte kul.

Det är sjukt att vi alla länder inom EU ska behöva drabbas bara för att den är invasiv i ett land.
Dom borde kanske tänkt på att Europa har olika klimat, från vårt nordiska klimat till medelhavsklimat.
Synd för det är ju väldigt vackra ormar. Jag tänkte ett tag köpa en själv, men nu blev det ju inte så. 
Men kanske lika bra det med tanke på alternativet om man måste göra sig av med den.....

55
63
Saga96:
Min flickvän passade på att köpa en MBK innan lagen gick igenom så jag har läst på ordentligt om denna, och det går tyvärr inte att, om man flyttar, låta den som flyttar in ta över ormen, då ormen inte får byta ägare. Den svenska tolkningen av lagen godkänner dock att du får ta med dig ormen om du själv flyttar, vilket var vår oro ett tag. De ända som skulle ha möjlighet att ta emot den skulle kunna vara en djurpark, som då måste söka tillstånd för att få hålla den.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild