Förstoppad orm?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

4
0
Mattetilda:

Hej!
Tror min trynsnok är förstoppad då det är "gult" vid kloaken hon har inte bajsat även om hon har fått i sig två pinkies (första 18 feb, andra 6 mars). 

Ser det ut som en förstoppning eller vad kan problemet vara? Och hur kan jag hjälpa henne?

Av någon anledning kan jag inte lägga in en bild på det här, så om någon känner sig manad att hjälpa så skriv till mig så kan jag skicka bilder! 

31
31
Nickesnoken:
Troligtvis ingen fara, man kan bada ormen i ljummet vatten och se om tarmen kommer igång. 

Medlem i SHF
4057
5116
Jonas_:
Till att börja med håller jag med om dom kommentarer du redan fått, både här och i den andra tråden "trynsnok som ej bajsar".

När en orm bajsar kommer det ofta ut en gul eller vit (eller både och) trögflytande vätska, det brukar man säga är ormens kiss, enkelt uttryckt. 

Mängden som kommer ut är beroende på flera olika faktorer men främst på storleken på bytesdjuret. Du matar med små pinkisar som jag gissar väger nåt enstaka gram? Det är inte säkert att dom små bytesdjuren blir en bajskorv, åter igen enkelt uttryckt  : ) 

Jag tycker du kan fortsätta mata som vanligt sålänge ormen äter. 
Tror absolut inte du behöver oroa dig för förstoppning eller liknande. Det ska mycket till att en orm blir så förstoppad så den inte kan klara av det på egen hand. Förutsatt att värmen och luftfuktigheten i terrariet är korrekta för arten.

Kan även nämnas att för låga temperaturer gör det svårare att smälta maten. Så att se över värmen kan vara ett första steg. 

Att bada en orm kan få igång tarmen. Även om jag är relativt säker på att i dom allra flesta fall är det onödigt, om terrariet är anpassat som tidigare nämnt. 

En orm behöver inte alltid tömma sin tarm mellan varje matning. Utan ibland går det längre tid och dom hinner äta flertalet gånger. Då är det extra viktigt att maten kan smältas bra och i lugn och ro.

Lycka till. 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild