"Aggressiv" bebis KP

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3

11
1
Nordlinder11:
Hej! 
Har köpt en juvenil kungspyton som bara är några månader gammal som är väldigt bitig. Minsta rörelse eller att man ens andas/ blåser lite på den så biter den. 
Ja vet att ungarna är så oavsett typ men hur tränar jag bort de? Ska jag låta han va och de går till sig? Ska ja låta han bita mig? Ska jag ha handskar? Ska jag göra på ett speciellt sett? 
Ge mig gärna alla tips på sånt för vill få han som min andra orm som inte bryr sig om nått, är gosig och jättelugn och går med på de mesta☺️

Medlem i SkHF
1092
1237
NellyNiklas:

Låter som du har en orm med sting och självbevarelsedrift, vilket jag hade tagit som en indikation på att det är en frisk orm. 

Jag tvivlar på att ormen är aggressiv. Däremot verkar den vara defensiv och det är som du säger ofta en självklarhet med nyligen kläckta/födda djur/neonater.

Om du upplever att bett är obehagligt så kan du, beroende på storlek på ormen, använda ormkrok i lämplig storlek eller handskar. Du ian också introducera en behållare som agerar grotta/gömsle som du kan stänga och låsa, som du kan avlägsna vid underhåll i terrariet. Giftormar hanteras ofta på detta sätt.

Mvh
Niklas

11
1
Nordlinder11:
Jaa men hur ska jag få den att lita på mig eller typ känna sig lugn med mig utan att "attackera"? Hur lång tid tar de? Åsånt
Mvh Emma 

361
319
panterophis:
Låt den vara. Använd pincett när du matar och ormkrok om du måste flytta på den

11
1
Nordlinder11:
Så jag ska inte hantera alls? Så den blir van vid hantering å sånt

361
319
panterophis:

Nordlinder11 skrev:
Så jag ska inte hantera alls? Så den blir van vid hantering å sånt

Man ska tänka på terrariedjur som akvariefisk. Hur ofta hanterar man en guppy?

361
319
panterophis:
www.terrariedjur.se/forum/thread/1007/1/

Medlem i GHF
648
419
Jimmy:
Generellt sett behöver du inte hantera den för dens egen skull. Ge den mat och minimera hantering. Är den stressad så blir det lätt följdproblem som tex matvägran.

En ormjuvenil är i naturen föda för de flesta andra djur som är större än den själv, så det är naturligt att den ser dig som ett hot.

11
1
Nordlinder11:
panterophis skrev:

Man ska tänka på terrariedjur som akvariefisk. Hur ofta hanterar man en guppy?

Men ja vill ju kunna hålla på med dom, ja skaffa ju inte en orm för att kolla på den (lute därför också för dom är fina) ja skaffa den för att ha ett annorlunda djur att kunna hålla på med och för ja älskar ormar, man kan ligga å kolla tv med dom och annat

5544
4226
Tropfrog:
Nordlinder11 skrev:

Men ja vill ju kunna hålla på med dom, ja skaffa ju inte en orm för att kolla på den (lute därför också för dom är fina) ja skaffa den för att ha ett annorlunda djur att kunna hålla på med och för ja älskar ormar, man kan ligga å kolla tv med dom och annat

Jag menar att du skaffat orm av helt fel anledning. Jämförelsen med guppy är fortfarande relevant här. Jag skulle säga samma sak till en nybliven guppyägare om förväntan var att det skulle vara ett keldjur.

Visst, guppy skulle vara ett extremfall, men principen är densamma. Din KP är anpassad till miljön i terrariet precis som guppyn är anpassad till akvariet. Din KP kommer inte att dö på fläcken utanför terrariet. Men den är anpassad till en högre temperatur och högre luftfuktighet. Utanför terrariet fryser den och har svårare att andas utöver att det faktiskt stressar den. I förlängningen om man gör det för mycket och för länge så drabbas de av lunginflammation som åtminstone obehandlat kan leda till döden.

Det är förstås tråkigt att få höra detta efter att du skaffat ormen, det är förståeligt. Men nu är du i ett vägskäl. Skall du prioritera ormens välmående eller ditt behov av ett coolt keldjur?

Mvh
Magnus 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild