Dvärgskäggagam eller Skäggagam?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

7
1
MakkanX:
Familjen har tänkt skaffa sin första ödla och väljer mellan en skäggagam eller en dvärgskäggagam. Hur hade ni resonerat och valt? Tar tacksamt emot alla era tankar om för- och nackdelar, skillnader och likheter, för att kunna ta rätt beslut.

5544
4226
Tropfrog:
Det är egentligen ingen annan skillnad än storleken. Beteende, skötsel, mat, klimat är alla lika.

Därför tycker jag man skall utgå ifrån hur mycket plats man har. Det är relativt aktiva djur som jag tycker skall ha gott om utrymme.

Mvh
Magnus 

7
1
MakkanX:
Har fått till mig på facebookgruppen skäggagamer att måttet 150x60x60 är passande till en skäggagam. Skulle det istället bli en dvärgskäggagam vi skaffar är tanken att vi kör på samma storlek på terrariet i vilket fall.

5544
4226
Tropfrog:
MakkanX skrev:
Har fått till mig på facebookgruppen skäggagamer att måttet 150x60x60 är passande till en skäggagam. Skulle det istället bli en dvärgskäggagam vi skaffar är tanken att vi kör på samma storlek på terrariet i vilket fall.

Ett terrarium I den storleken är i princip minimimått för skäggagam. Såvida du inte får en som växer sig över 50 cm. Då är terrariet för litet och du måste uppgradera enligt lag.

Eftersom jag anser att större alltid är bättre så skulle jag rekommendera att gå på dvärgen om detta är vad du har plats till. Om du kan få in 1m djupt och 2m långt terrarium. Välj skäggagam.

Mvh
Magnus 

7
1
MakkanX:
Tropfrog skrev:

Ett terrarium I den storleken är i princip minimimått för skäggagam. Såvida du inte får en som växer sig över 50 cm. Då är terrariet för litet och du måste uppgradera enligt lag.

Eftersom jag anser att större alltid är bättre så skulle jag rekommendera att gå på dvärgen om detta är vad du har plats till. Om du kan få in 1m djupt och 2m långt terrarium. Välj skäggagam.

Mvh
Magnus 

Okej, tack för ditt svar.

Inte lätt det här..."alla" säger olika... svårt att veta vem man ska lyssna på. Har också läst att det är godkänt mått upp till 50cm ödla och påpekat detta (att jag gärna inte vill behöva byta terrarium om ödlan blir "för stor"), men då menar många att det är osannolikt att skäggagamen blir större och att 150x60x60 är det vanligaste måttet på terrarium som ägare av skäggagamer använder.

5544
4226
Tropfrog:
MakkanX skrev:

Okej, tack för ditt svar.

Inte lätt det här..."alla" säger olika... svårt att veta vem man ska lyssna på. Har också läst att det är godkänt mått upp till 50cm ödla och påpekat detta (att jag gärna inte vill behöva byta terrarium om ödlan blir "för stor"), men då menar många att det är osannolikt att skäggagamen blir större och att 150x60x60 är det vanligaste måttet på terrarium som ägare av skäggagamer använder.

Risken att ödlan växer över 50 cm och du bryter mot lagen har de säkert helt rätt i. Den är säkert mycket liten.

Men varför nöja sig med minsta möjliga inom lagens ramar? Vill ni verkligen stänga in en mycket aktiv art i ett utrymme som den bara precis kan vända dig i och bara 3 gånger sin egen längd? Här är lagen ganska så uddlöst jämförelse med mer prioriterade djurarter. Du får tex knappast stänga in en hund som också är ett aktivt djur i de måtten utan att definitivt bryta mot lagen.

Så min fråga till dig är: vill du bara precis uppnå lagliga krav eller vill du ditt djur det bästa?

Mvh
Magnus 

7
1
MakkanX:
Tropfrog skrev:

Risken att ödlan växer över 50 cm och du bryter mot lagen har de säkert helt rätt i. Den är säkert mycket liten.

Men varför nöja sig med minsta möjliga inom lagens ramar? Vill ni verkligen stänga in en mycket aktiv art i ett utrymme som den bara precis kan vända dig i och bara 3 gånger sin egen längd? Här är lagen ganska så uddlöst jämförelse med mer prioriterade djurarter. Du får tex knappast stänga in en hund som också är ett aktivt djur i de måtten utan att definitivt bryta mot lagen.

Så min fråga till dig är: vill du bara precis uppnå lagliga krav eller vill du ditt djur det bästa?

Mvh
Magnus 

Okej den här diskussionen drog iväg på ett helt annat håll...
Såhär, nu är det ju så att jag inte har något djur än för det första. Och att vilja mitt hypotetiska djur sitt bästa...ja allt är ju relativt. Men i sånt fall ska man ju kanske inte ha djur om enbart det bästa duger. För det bästa är definitivt inte i fångenskap i ett terrarium i sverige, hur stort du än satsar på. För mig landar det någonstans i vad som är rimligt att ha i sitt vardagsrum utan att det framstår som reptilavdelningen på ett zoo. 

Större terrarium är inte aktuellt. Och har därför från början själv läst mig till att vi borde satsa på dvärg. Men har sedan blivit osäker då jag fått till mig att det är rätt storlek åt den vanliga skäggisen, och att dvärgen är mer svårhanterad etc. Därav min kommentar att det är svårt att veta vem en ska lyssna på.

Men för att komma tillbaka till det jag faktiskt vill ha hjälp med. Så vill vi av flertalet skäl skaffa en dvärg om den är jämförbar med den vanliga. Mindre ödla, mindre mat, mindre bajs. Bara där inte är någon stor nackdel med dvärgen som första ödla i en familj?

44
22
Patrik85:
Såvitt jag läst mig till är det bara storleken som skiljer. Det jag läst är att skötsel och hantering är likvärdigt mellan arterna. Jag äger dock ingen av arterna så jag saknar praktisk kunskap.

Medlem i SkHF
1092
1237
NellyNiklas:

Hej! Den större arten av skäggagam, Pogona vitticeps, är den som är vanligast och där med mest utbredd inom hobbyn. Det är också den som blir något större. Vanligtvis är alla rekommendationer på terrariestorlek för små, framförallt på höjden, oavsett om det är personliga tycken eller hänvisning till lag. 60cm högt för en P. vitticeps är helt enkelt patetiskt litet för en ödla som aktivt klättrar i träd. Detta är inget påhopp på dig, utan ett konstanterand på de "standarder" som skapats inom hobby över de senaste 30-40 åren.

Jag hade rekommenderat att satsa på den mindre arten, Pogona henrylawsoni, då den, av de två alternativen, troligtvis kommer få ut mer av volymen som finns tillgänglig (givetvis beroende på hur genomtänkt inredningen är). 

Uröver storleksskillnaden så har de sitt ursprung från något olika områden och miljöer. P. henrylawsoni har en något nordligare utbredningsområde, i höjd med Townsville och Cairns där det är något fuktigare klimat jämfört med P. vitticeps som har sitt utbredningsområde runt Simpsonöknen och söderut och västerut, men ja, i grova drag så har de liknande skötsel och jämförbara.

De har ingen nackdel jämfört med P. vitticeps och de är väldigt vanliga inom hobbyn. 

Mvh
Niklas

Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild