Hjälp - Ödla till 60cm terrarium

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

7
1
Triffe:
Hej! 

Sonen var precis på reptilmässan i Södertälje och blev överförtjust av alla dessa fantastiska varelser. Han har haft ett intresse länge och vi börjar nu fundera på att vi eventuellt ska införskaffa oss en reptil. 

Men, vi behöver lite hjälp, vi har bara plats för ett 60cm brett och 39cm djupt errarium. Finns det någon passande ödla eller orm som kan bo såpass litet och är social/tam. 

Tack på förhand och ha det bäst:)
// Triffe 

83
35
09an:
Ytterst få reptiler är sociala. Sen ska man helst inte skaffa ett djur utifrån vilket terrarium man har utan skaffa terrarium utifrån djuret man vill ha.

7
1
Triffe:
Tack, jo självklart förstår jag det.
Varför jag skrivit mått är för att jag har mätt och det är det största terrarium vi kan ha. Därav behöver vi hjälp med vad som skulle passa i ett sådant terrarium:)

5507
4210
Tropfrog:
Det finns ett fåtal sociala ödlor. Jungfrugeckos är väl de vanligaste och bästa för nybörjare.

Tama reptiler finns inte.

Mvh
Magnus 

7
1
Triffe:
Tack för tipset!:D 
Syfta mer på lite mer sällskapliga när jag skrev tama :)

5507
4210
Tropfrog:
Det finns inga reptiler som är sällskapliga. Åtminstone inte i den mening att de uppskattar sällskap med mäniskor. Några tolererar det, men inga uppskattar det. Det bästa för ödlan är alltid att lämnas ifred med så lite interaktion med sin ägare. Av den anledningen rekommenderar jag att man väljer en ödla som man gillar att titta på. Må det vara färg, form eller beteende. Att välja ödla baserat på hur toleranta de är för att hanteras och kela med är helt fel väg in i hobbyn och definitivt helt fel för djuret man skaffar.

Tänk på reptiler som akvariefiskar. De mår alltid bättre av att vara kvar i sin glasburk utan att vi ta ut och kelar med dem.

Mvh
Magnus 

7
1
Triffe:
Yes då är jag med, jättetack Magnus!:)

Medlem i GHF
3153
1773
EmanuelKarl:
Höjden är ju ytterst relevant (samt huruvida du hittar/bygger ett terrarium som är 39 cm djupt för att maximera användningen av hyllan, eller om det bara blir exempelvis 30 djupt, men det är ju ett senare problem). Om det inte är alltför högt hade jag satsat på en liten grupp Tropiocolotes tripolitanus, eller liknande art. Är det lite högre (säg 45 cm, men gärna högre) så hade en grupp jungfrugeckor eller någon av de små Phelsuma-arterna passat bra.

7
1
Triffe:
Tackar :D 

Skulle kunna ha ett djup på max 42cm, har lite spelrum in till väggen. Höjden är inget problem, kan in princip var hur högt som helst :)
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild