Bioaktivt till Kp vad ska man tänka på?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

2
0
Octopi89:
Jag har bara gjort ett bioaktivt terrarium i mitt liv. 
Jag försöker läsa online och här men vill mest ha tips på vad som kommer behövas. Ska på mässan på lördag och vill vara väl förberedd på vad som kan behövas. 

Vilken substrat blandning är bäst?
 Vilka arter passar bäst till städcrew?
Växter till en kp känns dumt den krossar ju typ allt. Men vill ändå ha det så realistiskt som möjligt, så vilka växter kan passa? 

Är det något annat man ska tänka på?

Eller något jag missat? 

Vilka lampor är bäst? Både för ormen och för bioaktivt?

(Det finns värmematta till terrariet med termostat.)

/ Lea

5495
4200
Tropfrog:
Hela vitsen med bioaktivt är att microfauna bryter ner avfall och växter tar upp restprodukterna. Växterna har alltså en funktion i kretsloppet, att hålla substratet fräscht längre, att förhindra övergödning och syresättning botten.

Om det finns djur som krossar växter så tror jag att det blir svårt att genomföra en riktigt bioaktiv lösning.

Med det sagt. Om växtupptaget är lågt eller obefintligt så behövs grovt och kolrikt substrat för att kunna bryta ner restkvävet till mull. Jag skulle testa med 100% pinjebark.

När det gäller gråsuggor så är det de små som lever mestadels nedgrävda som är mest effektiva. Tropiska vita, eller om du hittar tropiska lila.

Hoppstjärtar skall definitivt finnas, de är centrala.

Tänk på att ha kulturer av dina renhållare igång också så du kan komplettera vid behov. Välventillerade plastlåda. Själva lådorna hittar du i nästan varje butik nu för tiden. Finmaskigt galler/nät till ventilationen kanske du hittar på en mässa?

Växter som kan klara rejält med stryk är de som är stora och har grova blad. Självfallet från miljöer med hög luftfuktighet. Jag är ingen expert på såna arter, men tänker mig att de grövre aroiderna funkar.

Mvh
Magnus 

Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild