Dvärg kameleonter

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 4

78
11
Dade:
Hej!
Jag har märkt att det verkar vara mycket färre varianter av kameleonter att få tag på numera.
För ca 10 år sen brukade det finnas mycket att välja på på mässor och Herpers choise brukade ha olika sorter ganska ofta.
Vad har hänt? 
Hittar typ bara 3-4 sorter nu.
Är hobbyn inte intresserad eller är det något annat?
Jag är sugen på någon liten art. Känner du till någon som finns att få tag i I Sverige?

Tacksam för svar mvh Daniel 

1265
490
leedragon:
Dade skrev:
Hej!
Jag har märkt att det verkar vara mycket färre varianter av kameleonter att få tag på numera.
För ca 10 år sen brukade det finnas mycket att välja på på mässor och Herpers choise brukade ha olika sorter ganska ofta.
Vad har hänt? 
Hittar typ bara 3-4 sorter nu.
Är hobbyn inte intresserad eller är det något annat?
Jag är sugen på någon liten art. Känner du till någon som finns att få tag i I Sverige?

Tacksam för svar mvh Daniel 

Flera länder har stoppat under flera åra export av vildfångade djur. Eftersom det inte kommer vildfångade till tyskland och andra länder så är det ingen fångeskapuppföddning som når andra länder. 

5544
4226
Tropfrog:
Så man kan inte avla på fångenskapsuppfödda djur?? Det var det konstigaste svaret jag läst men inte förstått :)

Export av pilgiftsgrodor stoppades för sisådär 30 år sedan, ändå finns det gott om fångenskapsuppfödda djur till salu. Hur kan det komma sig?

Mvh
Magnus 

Medlem i SkHF
370
440
AlexGustavsson:

Det är just det som är anledningen. De är generellt svåra att hålla och avla på i tillräcklig skala för att förse marknaden. Många individer som kom in i landet hade nog bristfällig historik... att dessa arter försvann sammanföll rätt lägligt med att ett par aktörer som importerade djur försvann från marknaden. Många individer blev nog mirakulöst fångenskapsfödda när de passerade Tjeckien/tyskland. 

Tropfrog skrev:
Så man kan inte avla på fångenskapsuppfödda djur?? Det var det konstigaste svaret jag läst men inte förstått :)

Export av pilgiftsgrodor stoppades för sisådär 30 år sedan, ändå finns det gott om fångenskapsuppfödda djur till salu. Hur kan det komma sig?

Mvh
Magnus 

1265
490
leedragon:
Tropfrog skrev:

Mvh
Magnus 

Vi pratat inte om pillgift grodor utan om kameleonter. :) de länder som har inför en cites förbjud är de länder som tillförser fångenskapuppfödda djur ursprungsföräldrar. Tanzania stoppade export av pygme kameleonter som är lätta att hålla och de försvann helt efter bara några år. Samma sak med de andra arter som är därifrån. Det fanns många som förökte de och andra under många år men när export försvann från  vildfångade till länder som Tyskland eller Holland där vildfångade är tillåtet så försvann de fångenskapuppfödda med. Saken är att folk tappar intresse efter ett tag och håller inte längre och föder upp. Djuren dör och så finns inga fler fångenskapuppfödaeller vildfångade där man kan börja föda upp igen. Samma sak hände med magaskar som export var stängt i 20 år? Visst det finns några som fortfarande föder upp. Som Jurgen och här fanns det Björn tuvesson som födde panther a när panther var svåra att få tag i. Han födde även parsonii någon gång men när de byter djur eller lägger ned hobby eller deras avlingsdjur dör som med Jurgen så finns det ingen nytt att avla ifrån. Folk som köper av de avlat inte vidare eller håller i de i det längd som skulle hålla arten i fångenskap. Problemet är människor. Dom byter djur och stannar inte och hållet i fångenskapuppföda populationer.

Det kan man se varje gång en cites förbjud läggs fram. De arter som ligger där försvinner från handel med. Gång på gång.

5544
4226
Tropfrog:
Djur som i naturen är hotade och belagda med exportförbud. Dessutom så svåra att hålla och avla att det inte går att upprätthålla en stabil population i fångenskap utan kontinuerlig påfyllning av VF djur.

Jag vet inte hur ni andra tycker och tänker om det. Men jag är lika glad.om de försvinner från hobbyn och marknaden. Hobbyn och vårt eget nöje med att hålla djur är INTE viktigare än skyddande av vilda bestånd.

Jag vet inte exakt vilka arter som diskuteras. Men jag sökte runt lite på dvärg och miniatyr geckos i gårkväll. Samtliga jag hittade kräver mindre än normal rumstemperatur antingen säsongsvis (från subtropiska områden) eller nattetid (från höglänt tropisk regnskog). Just det skulle kunna vara anledningen till att de är svåra att hålla och avla? Direkt olämpliga för 99,9% av oss som håller på med hobbyn.

Mvh
Magnus 

78
11
Dade:
Väldigt intressanta svar. Tack så mycket.
Då kanske det är kört med att hitta någon mindre art av kameleonter då antar jag?
Är det dumhet att tro att hobbyn tillför något till att bevarandet av hotade arter när deras habitat håller på att försvinna?
Jag var på Borneo för 10 år sen och det mesta vi såg var plantager och regnskogen var i stort sett borta. Alla de djur som levde där plantagern är nu är ju döda.

179
260
Akesson:

5544
4226
Tropfrog:
Dade skrev:

Är det dumhet att tro att hobbyn tillför något till att bevarandet av hotade arter när deras habitat håller på att försvinna?

Visst kan hobbyn i vissa fall bidra med att hålla hotade arter vid liv ett tag. Men det gäller ju naturligtvis inte de arter som kräver kontinuerlig påfyllning av VF djur för att de skall kunna vara kvar inom hobbyn. Där bidrar inte hobbyn med någonting, tvärtom.

Mvh
Magnus 

1265
490
leedragon:

Tropfrog skrev:
Djur som i naturen är hotade och belagda med exportförbud. Dessutom så svåra att hålla och avla att det inte går att upprätthålla en stabil population i fångenskap utan kontinuerlig påfyllning av VF djur.

Jag vet inte hur ni andra tycker och tänker om det. Men jag är lika glad.om de försvinner från hobbyn och marknaden. Hobbyn och vårt eget nöje med att hålla djur är INTE viktigare än skyddande av vilda bestånd.

Jag vet inte exakt vilka arter som diskuteras. Men jag sökte runt lite på dvärg och miniatyr geckos i gårkväll. Samtliga jag hittade kräver mindre än normal rumstemperatur antingen säsongsvis (från subtropiska områden) eller nattetid (från höglänt tropisk regnskog). Just det skulle kunna vara anledningen till att de är svåra att hålla och avla? Direkt olämpliga för 99,9% av oss som håller på med hobbyn.

Mvh
Magnus 

Vi pratar inte om geckos, vi pratar om kameleonter :)

Nej, det är inte det som är poängen, alla de där arter går att avvla, och mångra framsteg i hur man tar hand om de har lagts fram. Problemet är människor. kolla köp och sälj, hur många annonser är det för folk som lägger ned hobby eller  byter de arter de håller på med. Då är det igen kvar som håller i de och så försvinner så fort cites förbud läggs fra. för att ingen längre håller i dem. Tillgång är vildfångad som gåt till tyskland eller annat land där det är tillåtet, de får ungar som köps och säljs till andra länder. De hamnar hos folk som föder upp och även här i sverige. Folk köper ungar av dem som avlar och säljer sen vidare när de byter art de håller på med eller lägger ned hobby. Sen efter några år  De som köper sin djur i tyskland och avlade de  och sålde här lägger av, då finns det ingen som säljer i sverige. Då försvinner de här ifrån. Då åker man till tyskland och köper man från nån som har det där. där säljs första generationen eller vildfångade med några undantag. Då finns arten tillbaka i sverige, men den avlas inte eller säljs som när nån hade det som hobby. Antingen säljs det vidare till nån annan eller av annat anledning frsvinner. Sen läggs cites på de arter. Då försvinner från tyskland. Då finns det inte i sverige eller nånstans att få tag i. 

Logga in för att posta i forumet
Sida av 4
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild