Tropfrog skrev:
Djur som i naturen är hotade och belagda med exportförbud. Dessutom så svåra att hålla och avla att det inte går att upprätthålla en stabil population i fångenskap utan kontinuerlig påfyllning av VF djur.
Jag vet inte hur ni andra tycker och tänker om det. Men jag är lika glad.om de försvinner från hobbyn och marknaden. Hobbyn och vårt eget nöje med att hålla djur är INTE viktigare än skyddande av vilda bestånd.
Jag vet inte exakt vilka arter som diskuteras. Men jag sökte runt lite på dvärg och miniatyr geckos i gårkväll. Samtliga jag hittade kräver mindre än normal rumstemperatur antingen säsongsvis (från subtropiska områden) eller nattetid (från höglänt tropisk regnskog). Just det skulle kunna vara anledningen till att de är svåra att hålla och avla? Direkt olämpliga för 99,9% av oss som håller på med hobbyn.
Mvh
Magnus
Vi pratar inte om geckos, vi pratar om kameleonter :)
Nej, det är inte det som är poängen, alla de där arter går att avvla, och mångra framsteg i hur man tar hand om de har lagts fram. Problemet är människor. kolla köp och sälj, hur många annonser är det för folk som lägger ned hobby eller byter de arter de håller på med. Då är det igen kvar som håller i de och så försvinner så fort cites förbud läggs fra. för att ingen längre håller i dem. Tillgång är vildfångad som gåt till tyskland eller annat land där det är tillåtet, de får ungar som köps och säljs till andra länder. De hamnar hos folk som föder upp och även här i sverige. Folk köper ungar av dem som avlar och säljer sen vidare när de byter art de håller på med eller lägger ned hobby. Sen efter några år De som köper sin djur i tyskland och avlade de och sålde här lägger av, då finns det ingen som säljer i sverige. Då försvinner de här ifrån. Då åker man till tyskland och köper man från nån som har det där. där säljs första generationen eller vildfångade med några undantag. Då finns arten tillbaka i sverige, men den avlas inte eller säljs som när nån hade det som hobby. Antingen säljs det vidare till nån annan eller av annat anledning frsvinner. Sen läggs cites på de arter. Då försvinner från tyskland. Då finns det inte i sverige eller nånstans att få tag i.