Lingonris till vandrande pinnar

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

15
12
Nickesnoken:
Såhär års är det inte mycket i naturen som är grönt.. Men har sett att lingonrisets blad är gröna och fina och funderade på om det funkar som mat till vandrande pinnar? 

5558
4235
Tropfrog:
Det kanske inte svarar på din fråga. Men vill ändå påpeka att det är förbjudet att plocka levande lingonris utan markägaren tillstånd.

Jag har funnit det väldigt besvärligt att identifiera fastighetsnummer och begära ut information om ägare efter GDPR, så jag slutade att samla levande material i naturen.

Mvh
Magnus 

15
12
Nickesnoken:
Jag har tillgång till 5000kvm skogsträdgård och tillåtelse att plocka på 55Ha så inga problem. 

69
14
Degus:
De kan absolut äta det.
Andra saker som du kan samla in nu är rodedendron,  bergenia, alun, lagerhägg och om du hittar något annat grönt. Det finns små markerade växter med gröna små blad, som fortfarande är gröna. Vet inte vad w heter dock.
Jag har sungaya och jag ger dem allt jag hittar faktiskt. De gamla pinnarna är kinkiga med att äta "ny" mat, men ungarna äter det och lär sig att äta ett brett utbud.
Nu äter de nästan vad som helst och inget har varit farligt för dem. En del saker har inte ätits, så då antar jag att de inte ska äta det, men ingen har dött. Järnet var det enda och bambu, men det tror jag bara är äckligt för dem. Inga barrväxter dock, har fått för mig att det är dåligt för dem, men vet egentligen inte.

Det viktiga när man gör så här, är att man ger dem flera alternativ, så att de inte måste äta något som kanske är giftigt. 

Jag har många pinnar, så jag kompletterar med skivad zucchini eller gurka då och då och så har jag levande växter inne hos dem. Kryddväxter får de när det är fest ????

15
12
Nickesnoken:
Jag trodde rhododendron var giftigt? Det är det för kaniner iallafall. Buxbom är grön såhär års men sägs även den vara giftig. 

69
14
Degus:
Nickesnoken skrev:
Jag trodde rhododendron var giftigt? Det är det för kaniner iallafall. Buxbom är grön såhär års men sägs även den vara giftig. 

Ja det är det för nästan alla djur, men tydligen inte för pinnar. Mina har ätit det i över ett års tid nu, fast främst på vintern. 
Jag tror att det har att göra med att de faktiskt inte är däggdjur och inte blir förgiftade på samma sätt
Har du ett bioaktivt terrarium så ta bort de bladen som ramlat ner, så att de inte påverkar marken, men det om går genom pinnarna är ingen fara.

Jag hade den här diskussionen med ai för ett tag sedan. Hon var också förvånad över att det inte var giftigt för dem, men jag bad henne söka mycket noga och då hittade hon källor som stödde att pinnar kunde äta det och inte påverkades negativt alls.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild