Zoomed reptivite

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

20
0
Terrariumhaha:
Hejsan jag undrar om man kan använda zoomed reptivite till dvärgskäggagam och om det är kalk eller multivitamin?

5493
4199
Tropfrog:
Här har du tillverkarens hemsida. Där står som följer:

"ReptiVite™ with D3, a complete vitamin, mineral, and amino acid complex specifically formulated for reptiles. ReptiVite™ is calcium based to ensure healthy bone growth with the correct 2:1 calcium to phosphorus ratio"

Vitaminer, mineraler,kalk, magnesium, ett komplett tillskott helt enkelt.

Jag ser inget som skulle tala emot att använda det till skäggagam. Kanske någon kan kommentera mängden d3? Kan vara viktigt har jag förstått.

Mvh
Magnus 

20
0
Terrariumhaha:
Ska man ge den varenda dag då?

5493
4199
Tropfrog:
Från samma hemsida:

"Insectivores: Place crickets in a plastic bag along with a small amount of ReptiVite™ and shake to “dust” crickets with the powder. Feed approximately 12 dusted crickets per week for every 2.5 ounces (71 grams) of body weight.

Herbivores: Add approximately ½ teaspoon (2.5 cc) ReptiVite™ to food for every 5 ounces (142 grams) of body weight.

Omnivores: Use either of the above methods as desired."

Mvh
Magnus 

20
0
Terrariumhaha:

Men på skötselrådet står det att man bara ska ge multivitamin en gång i veckan

Foderdjuren skall alltid pudras med kalk (kalken skall alltid vara fosforfri). Multivitaminer kan man pudra på en gång i veckan eller varannan vecka hos vuxna djur. Hos yngre kan man pudra multivitamin 2 gånger veckan så länge dvärgskäggagamen växer. Från skötselrådet.

5493
4199
Tropfrog:
Jo, men styrkan på vitaminblandningen kanske spelar roll??

Jag har svårt att tänka mig att ett hyggligt renomerat företag  i branschen skulle rekommendera överdosering av sina produkter. 

Nej, jag tror nog att de dragit ner på vitaminerna så att de är i balans med calcium och magnesium.

Om ett skötselråd inte specifikt anger en viss produkt så skulle jag nog lita på tillverkarens rekommendationer mer.

Mvh
Magnus 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild