Odlings kontroll

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

26
6
Frisxo:
Hejsan,

Jag har skapat ett rum där jag odlar syrsor i två 80-liters plastbehållare. De är medelstora, och i en annan 80-liters behållare odlar jag svarta syrsor.

Jag odlar även Red Runners i en 50-liters behållare och Dubia-kackerlackor i en annan låda.

Jag har en termostat igång med ett värmeelement som håller temperaturen i rummet mellan 27-32 grader.

Dessa är bioaktiva tankar, så jag har även hoppstjärtar och gråsuggor i tankarna som fungerar som städare.

Min fråga är:

Har ni som odlar syrsor och andra insekter förberett er ifall något skulle gå snett, t.ex. om någon kackerlacka rymmer? Jag har placerat ut insektsfällor som man kan köpa i affären och som man bygger ihop så att de ser ut som en triangel. I mitten lägger man en pastill som ser ut som torrt hundfoder.

Jag har satt ut sådana i rummet så att om någon kackerlacka skulle trilla ut och jag inte märker det, så bör den springa och fastna där.

Jag har också precis skrivit till Anticimex för att fråga om råd när det kommer till insektsodlingar. Jag tänker att kackerlackor och mjölbaggar kan bli ett stort problem om de mot förmodan lyckas ta sig ut ur rummet, undvika att jag ser dem, och sedan gömma sig till exempel bakom spisen där det oftast finns matrester de kan leva på, för att sedan explodera ut i en invasion. Därför försöker jag sätta ut fällor och allt annat som behövs för att minska risken för något sådant, dvs. odla insekter på ett säkert sätt.

Jag undrar hur er odling ser ut? Har ni fällor runtomkring? I terrariet där jag fodrar mina dvärgsjusovare har jag använt kirurgtejp för att täppa till alla ventilationshål så att det inte finns någon chans att något kryper ut.

Om de ska krypa ut måste de gå igenom ett rör som är cirka 3 meter långt och in i första kolonin, dvs. ett glasterrarium, för att sedan fortsätta upp genom ytterligare ett 3 meter långt rör för att komma till ett träterrarium. Oddsen att de lyckas komma så långt utan att bli uppätna är väl rena science fiction. Jag har tänkt och verkligen försökt göra det så säkert som möjligt.

Medlem i SkHF
1077
1223
NellyNiklas:

Frisxo skrev:
Hejsan,

Jag har skapat ett rum där jag odlar syrsor i två 80-liters plastbehållare. De är medelstora, och i en annan 80-liters behållare odlar jag svarta syrsor.

Jag odlar även Red Runners i en 50-liters behållare och Dubia-kackerlackor i en annan låda.

Jag har en termostat igång med ett värmeelement som håller temperaturen i rummet mellan 27-32 grader.

Dessa är bioaktiva tankar, så jag har även hoppstjärtar och gråsuggor i tankarna som fungerar som städare.

Min fråga är:

Har ni som odlar syrsor och andra insekter förberett er ifall något skulle gå snett, t.ex. om någon kackerlacka rymmer? Jag har placerat ut insektsfällor som man kan köpa i affären och som man bygger ihop så att de ser ut som en triangel. I mitten lägger man en pastill som ser ut som torrt hundfoder.

Jag har satt ut sådana i rummet så att om någon kackerlacka skulle trilla ut och jag inte märker det, så bör den springa och fastna där.

Jag har också precis skrivit till Anticimex för att fråga om råd när det kommer till insektsodlingar. Jag tänker att kackerlackor och mjölbaggar kan bli ett stort problem om de mot förmodan lyckas ta sig ut ur rummet, undvika att jag ser dem, och sedan gömma sig till exempel bakom spisen där det oftast finns matrester de kan leva på, för att sedan explodera ut i en invasion. Därför försöker jag sätta ut fällor och allt annat som behövs för att minska risken för något sådant, dvs. odla insekter på ett säkert sätt.

Jag undrar hur er odling ser ut? Har ni fällor runtomkring? I terrariet där jag fodrar mina dvärgsjusovare har jag använt kirurgtejp för att täppa till alla ventilationshål så att det inte finns någon chans att något kryper ut.

Om de ska krypa ut måste de gå igenom ett rör som är cirka 3 meter långt och in i första kolonin, dvs. ett glasterrarium, för att sedan fortsätta upp genom ytterligare ett 3 meter långt rör för att komma till ett träterrarium. Oddsen att de lyckas komma så långt utan att bli uppätna är väl rena science fiction. Jag har tänkt och verkligen försökt göra det så säkert som möjligt.

Red Runners kommer inte in i vår lägenhet, men Dubia, gräshoppor och syrsor har vi. De bor i en varsin 65 L förvaringslåda från ikea med ventilation. Ingen värme just nu. Dubia går på sudstrat med gråsuggor och bark medans syrsorna går på vermikulit. 

Ska jag göra någon form av underhåll i någon av lådorna flyttar jag den till badkaret  och gör jobbet där. Om något tar sig ut så är de lätt att hitta i badkaret.

Det vanligaste är dock utan tvekan att de inte blir uppätna och hittar ut terrariet. Så fort vi ser eller hör någon insekt som inte är där den ska vara så sätter vi ut fällor med dubbelhäftande tejp och insektsfoder eller jagar för hand.

Mvh
Niklas

26
6
Frisxo:
NellyNiklas skrev:

Red Runners kommer inte in i vår lägenhet, men Dubia, gräshoppor och syrsor har vi. De bor i en varsin 65 L förvaringslåda från ikea med ventilation. Ingen värme just nu. Dubia går på sudstrat med gråsuggor och bark medans syrsorna går på vermikulit. 

Ska jag göra någon form av underhåll i någon av lådorna flyttar jag den till badkaret  och gör jobbet där. Om något tar sig ut så är de lätt att hitta i badkaret.

Det vanligaste är dock utan tvekan att de inte blir uppätna och hittar ut terrariet. Så fort vi ser eller hör någon insekt som inte är där den ska vara så sätter vi ut fällor med dubbelhäftande tejp och insektsfoder eller jagar för hand.

Mvh
Niklas

Varför undviker du red runners? 

Medlem i SkHF
1077
1223
NellyNiklas:
Frisxo skrev:

Anser att de är för snabba på fötterna och lite för hemska att ha på villovägar utanför deras låda. 

Mvh
Nikkas

26
6
Frisxo:
NellyNiklas skrev:

Anser att de är för snabba på fötterna och lite för hemska att ha på villovägar utanför deras låda. 

Mvh
Nikkas

Jag håller med dig, de är verkligen snabba! Men i mitt fall uppskattar jag det eftersom de ger mina afrikanska dvärgsjusovare en utmaning – de är inte så enkla att fånga. Jag kontaktade Antiximec, och de ska skicka ett kit med fällor som ska passa bra för rummet där jag odlar. Det ska bli spännande att få hem paketet och se vilka fällor de har skickat med.

Det känns tryggare att ha ett dedikerat odlingsrum och samtidigt se till att göra hela rummet säkert. Dock har jag haft mardrömmar om att hela köket skulle vara fullt av red runners. Syrsorna brukar dö av sig själva ganska enkelt, men jag inser att red runners kan bli ett stort problem om de rymmer och tar sig ända till köket.

26
6
Frisxo:
En sak som förvånar mig när det gäller att odla insekter hemma är bristen på tydliga riktlinjer och best practices. Det känns som att folk gör lite som de vill, utan någon egentlig standard, och det finns knappt några regler eller rekommendationer för hur man ska hantera de insekter som används för att mata sina djur.

Jag fick svar från Anticimex där de skrev att de kommer att skicka fällor, men jag vet ännu inte exakt vilka fällor det handlar om. Jag tycker ändå att det borde finnas någon form av guide eller tutorial som kan fungera som en mall för att känna sig trygg med att odla insekter på ett säkert sätt. Det skulle vara bra att ha en klar och strukturerad vägledning för att se till att man gör det på rätt sätt – både för insekterna och för de djur som ska äta dem.

Självklart finns det tusen sådana tutorials på nätet, vilket jag både sett och läst. Jag tänkte dela med mig av de fällor som Anticimex skickar till mig, så att andra som vill odla insekter på ett säkert sätt kan ta del av och se vad experterna själva rekommenderar för fällor i ett rum som ska fungera som en insektodlingstation.

Medlem i SHF
95
70
Da_wall:
Frisxo skrev:

Samma här Red runners kommer inte in i mitt hem.  Red runners kan föröka sig utanför burkarna och dom är väldigt snabba xD 

Dom insekter jag har är Dubia / jamaicanska syrsor / mjölmaskar.   Har haft både syrsor / dubia på rymmen . säkert någon enstaka på rymmen även nu. Aldrig haft nå problem att förymda dubia / syrsor förökat sig utanför sina burkar.  Dubian brukar oftast flippa över på rygg och kan ej ta sig upp igen. sen dör dom.  ( haft egna kolonier i 7 år ) 

Syrsorna söker sig till vatten och har oftast drunknat i avloppet i tvättstugan / Duschen.   Mjölmaskar / baggar  ska man kanske vara lite mer försiktig med. 

Medlem i SHF
95
70
Da_wall:

Frisxo skrev:
En sak som förvånar mig när det gäller att odla insekter hemma är bristen på tydliga riktlinjer och best practices. Det känns som att folk gör lite som de vill, utan någon egentlig standard, och det finns knappt några regler eller rekommendationer för hur man ska hantera de insekter som används för att mata sina djur.

Jag fick svar från Anticimex där de skrev att de kommer att skicka fällor, men jag vet ännu inte exakt vilka fällor det handlar om. Jag tycker ändå att det borde finnas någon form av guide eller tutorial som kan fungera som en mall för att känna sig trygg med att odla insekter på ett säkert sätt. Det skulle vara bra att ha en klar och strukturerad vägledning för att se till att man gör det på rätt sätt – både för insekterna och för de djur som ska äta dem.

Självklart finns det tusen sådana tutorials på nätet, vilket jag både sett och läst. Jag tänkte dela med mig av de fällor som Anticimex skickar till mig, så att andra som vill odla insekter på ett säkert sätt kan ta del av och se vad experterna själva rekommenderar för fällor i ett rum som ska fungera som en insektodlingstation.

Dom flesta insekter för mig rymmer när jag gör rent burkarna. Och då brukar jag även stänga in mig på toan stänga dörren. 

Fällorna är nog liknande som man har till silverfiskar.  Att springer dom över den ytan så kommer insekterna fastna i dom då det är väldigt klibbigt.

26
6
Frisxo:
Da_wall skrev:

Dom flesta insekter för mig rymmer när jag gör rent burkarna. Och då brukar jag även stänga in mig på toan stänga dörren. 

Fällorna är nog liknande som man har till silverfiskar.  Att springer dom över den ytan så kommer insekterna fastna i dom då det är väldigt klibbigt.

Jag har satt upp cirka sex stycken av den typen av fällor som du nämner. Jag köpte Red Runners för att ge mina djur en utmaning eftersom de är så otroligt snabba. Jag blir ändå lite orolig när ni är två som tänker likadant. Jag köpte Julas 60-liters låda som har släta ytor och ser att de inte kan klättra på väggarna på lådan. Jag har förseglat alla hål med kirurgtejp för att verkligen försäkra mig om att de inte kan ta sig ut.

När det gäller terrarierna har jag totalt tre stycken. Två är av glas och alla tre är ihopkopplade genom tre meter långa rör. Ibland kan jag se att någon insekt lyckas ta sig hela vägen till terrarium två där de äldre dvärgsjusovarna har sin koloni och föder upp ungar, medan terrarium tre, som är av trä, är som en lekplats för yngre dvärgsjusovare med större ytor.

Måtten för mitt första terrarium är 65x33x50 cm. Det är i detta jag lägger in insekter och det är av glas. Jag köpte det på CyberZoo. Det känns tryggt eftersom den största glipan som finns är vid skjutfönstren, men Red Runners kan inte klättra och vi talar om ett mellanrum på cirka 1-2 mm. Syrsorna verkar förstå att det är där utgången är, för ibland står de på led mot skjutdörrarna.

Terrarium två har måtten 65x50x90 cm och är också gjort av glas. Det första terrariumet fungerar som en jaktmark, det är bioaktivt så det enda som finns där är substrat som kokosfiber, såjord, aktivt kol, mossa och lösa bitar korkbark. När de jagat färdigt återvänder de till sina respektive kolonier och dricker vatten. Så här långt, så bra. Jag vet inte riktigt hur det ens skulle vara möjligt för en insekt att kunna ta sig hela vägen till träterrariet tre, där jag har större skjutdörrar och där en syrsa i så fall skulle kunna smita.

Jag har också afrikanska pygméigelkottar som patrullerar, så om en Red Runner skulle rymma hoppas jag att mina fyra igelkottar tar hand om det.

Var köpte du de jamaikanska syrsorna? Jag har letat efter dem rätt länge och undrar också om de är tystare än vanliga syrsor. Tanken var först att jag skulle odla gräshoppor, men alla varnade mig och sa att de dör så lätt. Detta sa de även om syrsorna, men de lever och jag har haft dem i över tre veckor nu. Jag har inte sett några pinheads än, men de kommer förhoppningsvis.

Finns det inga andra roliga snabba insekter man kan odla? Några tips?

Medlem i SkHF
1077
1223
NellyNiklas:

Frisxo skrev:

När det kommer till standarder så behöver hobbyn jobba bättre, på flera områden. Det finns samtidigt inget som hindrar dig (eller någon annan som önskar titta på det) att föreslå något som kan hanteras som en standard. 

Jag är lite inne på något liknande, kring uppfödare/hörstamningsintyg, men det är en Anna diskussion.

Mvh
Niklas

Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild