Da_wall skrev:
Dom flesta insekter för mig rymmer när jag gör rent burkarna. Och då brukar jag även stänga in mig på toan stänga dörren.
Fällorna är nog liknande som man har till silverfiskar. Att springer dom över den ytan så kommer insekterna fastna i dom då det är väldigt klibbigt.
Jag har satt upp cirka sex stycken av den typen av fällor som du nämner. Jag köpte Red Runners för att ge mina djur en utmaning eftersom de är så otroligt snabba. Jag blir ändå lite orolig när ni är två som tänker likadant. Jag köpte Julas 60-liters låda som har släta ytor och ser att de inte kan klättra på väggarna på lådan. Jag har förseglat alla hål med kirurgtejp för att verkligen försäkra mig om att de inte kan ta sig ut.
När det gäller terrarierna har jag totalt tre stycken. Två är av glas och alla tre är ihopkopplade genom tre meter långa rör. Ibland kan jag se att någon insekt lyckas ta sig hela vägen till terrarium två där de äldre dvärgsjusovarna har sin koloni och föder upp ungar, medan terrarium tre, som är av trä, är som en lekplats för yngre dvärgsjusovare med större ytor.
Måtten för mitt första terrarium är 65x33x50 cm. Det är i detta jag lägger in insekter och det är av glas. Jag köpte det på CyberZoo. Det känns tryggt eftersom den största glipan som finns är vid skjutfönstren, men Red Runners kan inte klättra och vi talar om ett mellanrum på cirka 1-2 mm. Syrsorna verkar förstå att det är där utgången är, för ibland står de på led mot skjutdörrarna.
Terrarium två har måtten 65x50x90 cm och är också gjort av glas. Det första terrariumet fungerar som en jaktmark, det är bioaktivt så det enda som finns där är substrat som kokosfiber, såjord, aktivt kol, mossa och lösa bitar korkbark. När de jagat färdigt återvänder de till sina respektive kolonier och dricker vatten. Så här långt, så bra. Jag vet inte riktigt hur det ens skulle vara möjligt för en insekt att kunna ta sig hela vägen till träterrariet tre, där jag har större skjutdörrar och där en syrsa i så fall skulle kunna smita.
Jag har också afrikanska pygméigelkottar som patrullerar, så om en Red Runner skulle rymma hoppas jag att mina fyra igelkottar tar hand om det.
Var köpte du de jamaikanska syrsorna? Jag har letat efter dem rätt länge och undrar också om de är tystare än vanliga syrsor. Tanken var först att jag skulle odla gräshoppor, men alla varnade mig och sa att de dör så lätt. Detta sa de även om syrsorna, men de lever och jag har haft dem i över tre veckor nu. Jag har inte sett några pinheads än, men de kommer förhoppningsvis.
Finns det inga andra roliga snabba insekter man kan odla? Några tips?