Brachypelma hamorii bygger hus ?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

3
0
FreJa:
Hej !

Jag har nyligen sedan 3 veckor haft spindel, är helt nybörjare på spindel, har aldrig tidigare varit så intresserad av dom pga jag personligen "har lite respekt" för dom, gillar inte att vara dom nära inpå helt enkelt. 
Min sambo hade när vi var 18 en rosaryggad chilensk fågelspindel, så hon har genom åren pratat om dessa fina djur.
Tillslut könde väl jag att nu som vuxen att testa denna hobby med. Det är spännande fina djur.
Så köpte 2 st olika en brachypelma hamorii  och en p. Auratus.
Vilket jag inte ångrar alls.

Så min fråga idag är och gäller B.hamorii.
Vet inte exakt hur gammal min spindel är men den är liten och grådassig i färgerna , den har ett terrarium  som jag frågat om innan på FB,  och svaren var att fylla på med mer substrat samt byta grotta till mindre, 
Problemet jag har är jag VÅGAR  inte göra detta då min tarantella verkar välja att gräva ner sig bakom plast växten intill grottan, där den under veckan skapat en egen grotta.
Den kommer fram små stunder  men verkar störas när jag öppnar eller lyser med lampa mot den då gömmer den sig igen. Jag har typ en gång i veckan vattnat till den lite smått, matat den med ayrsor och kackelacker en åt gången ca 2 ggr per vecka.  
Vill komma vidare utan att stressa den och byta grotta, fylla på mer substrat.

Sen vill jag fråga om är detta normalt beteende för denna art ? 
Ursäktar mig lite få jag har noll erfarenhet av tarantellor.
Visar bild på mitt terrarium idag  och min brachypelma hamorii 
Alla råd är välkomna// tack 

5497
4202
Tropfrog:
Djuren du har kallas för fågelspindlar. Tarantella är en syditaliensk folkdans. Det finns de som blir upprörda av detta faktum, men jag kan inte låta bli ändå. Hoppas du inte är en av dem :)

Mvh
Magnus 

3
0
FreJa:
Oj, ja nä det ska inte ske, kunde inte låta bli o dra på smilbanden, visste inte detta helt enkelt., klart dom inte är en dans :)
Tack!
mvh Fredrik

1
1
Emma242:
Det är helt normalt beteende för spindlar, de lever största delen av sin tid i sitt gömställe som ofta är en hålighet eller grop som de "inreder" med nät. Där känner den sig trygg och kommer att ta sig flykt dit om den känner sig hotad. Att den gråaktig brukar ofta betyda att det börjar närma sig ömsning, de blir lite dassiga i färgen när de är slitna. Efter ömsning får de fina kontraster igen, till de är slitna igen.

Det jag gör när jag ska storstäda eller byta ut större grejer hos mina spindlar är att med en större mjuk pensel med långt skaft skuffa in dem i en låda där de får sitta i fred mellan jag grejar i terrariet. De blir såklart lite stressade och sura när man flyttar dem, men mindre än om de får vara kvar. Dessutom är risken mindre att de springer ut ur terrariet och ramlar och slår sig eller något sådant. Och såklart mindre risk för sparkade hår och bett. Om den sitter i sin grotta så tar jag en lång pinsett och stegvis plockar bort matererialet tills den är framme.

Det krävs lite övning att manövrera en spindel, särskilt om de är av de snabbare arterna. Men träning ger färdighet. Den kommer att bli arg och sparka hår, men jag har aldrig varit med om något bett. Den största risken är att spindel ramlar och gör sig illa, så var lite uppmärksam på om den tänker dra iväg och blockera då med en låda eller locket till lådan. Försök att inte vara instinktivt rädd och rycka till, ha lugna rörelser så blir allt enklare och mindre riskabelt. Det kommer att gå bra, tänk på att spindeln är mer skraj än du, det är du som har kontrollen.

3
0
FreJa:
Tack för så bra svar, tänker fortsätta övervaka denna lille och se vad som sker, 
Om ömsning nu skulle ske så får jag försöka pilla ut skalet efteråt, om den lämnar ser inne i sitt bo får jag föröka göra som du beskrev att försiktigt flytta spindeln och möblera om och ta skalet i samma veva.

Den verkar nöjd när jag ser den, så tolkar jag den, ser inte svulten ut, eller nått så får ha lite tålamod med den.
Som sagt detta är nytt för mig, men det är en rolig och lärorik tid änsålänge. Känns bra att få veta mer 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild