Kungsboa underart

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

4
0
Gasseson:
Hej forumet. Jag har precis köpt min första kungsboa. Nu är jag nyfiken på vilken underart han tillhör. Säljaren visste inte heller.

5611
4295
Tropfrog:
Vet inte säljaren så är det inte troligt att du får något säkert svar på en forum post med så knapphändig information.

Mvh
Magnus 

4
0
Gasseson:
Jag la till två bilder till frågan men de verkar inte synas i inlägget. Jag har kontaktat supporten.

513
223
David:
Om inte säljaren vet så är ju en kvalificerad gissning att det är en vanlig korsning.
Även om den skulle se ut som en viss underart så betyder ju inte det att det är ett renrasigt djur. 

45
23
Patrik85:
Om inte säljaren har sagt nån specifik art så ligger det nära till hands att tro att det är en Boa imperator, även kallad kejsarboa. Tidigare Boa constrictor imperator. 

4
0
Gasseson:
Här är en bild som jag tog nu. Bildbiblioteket verkar inte funka för mig. Han är tre år, 150cm och väger 2,7kg.

20
19
Mayhem:
Nu vet jag att denna tråd är 2 månader gammal. Men så här är det.
Dom flesta kungsboor eller som bci igentligen heter kejsarboa. Då man slopat c i förkortningarna och enbart kallar  bc = boa constriktor =kungsboa och bi= boa imperator.. imperator är latin och betyder helt enkelt kejsare.
Då det inte handlar om en bc lämnar vi det och fokuserar på bi.
I bi gruppen innefattas även blandraserna. 
Som oftast är korsningar mellan bolivianska  venetuelanska, guyanska och i vissa fall brasilianska djur. Dessa djur kom in i Sverige under  70 talet sent 60 tal och blandades, med tiden kom även andra djur söder om Anderna och blandades , även djur från central Amerika som är betydligt mindre än tex dom från norra Sydamerika blandades in. Endast ett få tal hölls rena. Folk visste inte bättre då och trodde att det var samma art, trotts att dom skilde åt i både teckning färg och storlek.

Nu spolar vi bandet framåt till i dag.
I dag finns en stor morph avel  där man nästan uteslutande använder dig av blandraser, det är nästan " olagligt" nej.. oetiskt att använda renraser i morph aveln. Den grenen ska hållas ren. Alltså Guyana red tails paras med andra Guyana red tails osv.

Om nu det varit en renras, hade du med väldigt stor sannolikhet fått papper på djuret som styrker deras ursprung och renhet. Just folket som håller renraser är väldigt noga med det, lika så seriösa uppfödare av morpher tillhanda håller det dom kallas uppfödarbevis. Sen kan ju givetvis papper komma bort, det händer. Men om säljaren inte visste ursprunget på ditt djur, är det med ganska stor sannolikhet en BI blandras. Alltså kejsarboa, utan  visuella morpher. En vanlig blandras. 

Hoppas detta hjälper dig lite hur det hela hänger ihop och varför det är svårt att säga var ditt djur har sitt ursprung. Men vi kan väl säga som så att den har sitt ursprung från de länderna jag skrev längre upp. Men är ingen renras.

Henke.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild