Svalat i 4 veckor

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

10
2
Jois78:

Min trynis blev 2 år i somras. Jag har haft henne sen i maj och det är min första orm.
Jag dvalade henne men döm om min förvåning när jag tittade in i terrariet och där låg hon vaken hade det gött. 
Men hon har ju bara legat i dvala i 4 veckor.
Är det så att hon känner sig "nöjd" eller kan jag ha gjort nåt fel?

504
214
David:
De är ju fortfarande vakna när de vintervilar, är inte så att de sover helt och hållet.

10
2
Jois78:
Men hon verkar inte vara intresserad av att gräva ner sig ige utan är väldigt aktiv.

504
214
David:
Vilken temperatur har du?

10
2
Jois78:
18 grader. Men vad jag förstått nu måste hon läggas över i en annan låda med vattenskål och sen ner i källaren eftersom jag inte kan få kallare i lgh. Har jag rätt?

504
214
David:
Ja, under 15 grader bör man gå, kanske 10-12  så ormen stänger av matsmältningssystemet och minskar energiförbrukningen.

10
2
Jois78:
Okej,tack. Tycker du att jag ska göra det nu eller ska jag vänta tills nästa vinter? Hon har ju varit under jord i 4 nästan 5 veckor. Hon brukar aldrig vara under mer än ett par timmar om dagen annars. Hon är mer över än under jord i vanliga fall.

504
214
David:
Nu är det säkert 15 år sen jag hade trynsnokar så är inte helt uppdaterad. Att sätta igång värme och ljus igen och erbjuda mat kan säkert funka. Om det är det rätta låter jag vara osagt.
Nästa år när du ska dvala på riktigt så var noga med att låta ormen gå utan mat i normal värme 2-3 veckot så den verkligen tömmer tarmen innan du sänker temperaturen. 

10
2
Jois78:
Tack för dina svar ????
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild