Sköldpadda som inte behöver/ska dvala?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

47
3
Lilium:
Finns det någon (land) sköldpadda som inte ska/behöver dvalas? 

5495
4200
Tropfrog:
De tropiska arterna brumerar inte.

Mvh
Magnus 

47
3
Lilium:
ingår den amerikansk dossköldpadda i de tropiska arterna? För jag hittar blandade svar om den ska brummera eller inte... vissa säger att de ska och andra säger att de inte ska

5495
4200
Tropfrog:
Med tropiska arter menar jag arter vars naturliga ursprung ligger i områden med med ett tropiskt klimat. Med den definitionen så är testudo kleinmanni inte en tropisk art. Den kommer ifrån de subtropiska områdena i norra Egypten.

Huruvida den kan överleva, må bra eller föröka sig utan brummering låter jag vara osagt. Men anser nog att arter som har ett klimatpåverkat behov av att brummera i naturen också skall ges denna säsongsväxling och viloperiod i fångenskap också.

Hmm. Editerade du din post medan jag skrev eller läste jag fel?

I vilket fall. Terrapene familjens utbredningsområde är mestadels tempererat och subtropiskt klimat. Det finns en liten ficka i Sydamerika med tropiskt klimat där representanter för familjen finns också. Vilka arter det gäller får du undersöka själv. Google is your friend.

Mvh
Magnus

258
247
Formula76:
Lilium skrev:
ingår den amerikansk dossköldpadda i de tropiska arterna? För jag hittar blandade svar om den ska brummera eller inte... vissa säger att de ska och andra säger att de inte ska

Nej det är ingen tropisk art.

Rödfotad skogssköldpadda
Indisk stjärnsköldpadda
Leopard sköldpadda

Där har du några som är vakna året runt

5495
4200
Tropfrog:
Och då Sulcata förstås. Men jag avråder från den arten i Sverige.

Mvh
Magnus 

47
3
Lilium:
Tack så mycket för alla bra svar! :) 

258
247
Formula76:
Det finns en variant av Rödfotad som kallas ''cherry head''
Väldigt fin och blir lite nättare i storleken än vanlig Rödfotad.

Tror det finns uppfödare i Sverige av den, det är kanske något att kika närmare på?

114
116
aldabrachelys:
Jag har Cherryhead  och leoparder ägg och ungar.
Leoparder är lite tåligare men båda är väldigt trevliga 

47
3
Lilium:

Formula76 skrev:
Det finns en variant av Rödfotad som kallas ''cherry head''
Väldigt fin och blir lite nättare i storleken än vanlig Rödfotad.

Tror det finns uppfödare i Sverige av den, det är kanske något att kika närmare på?

lär bestsämma mig för om en sköldpadda skulle kunna passa här först, men det är absolut intressant :) tack! 

Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild