Transportera eldbuksalamander

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

2
0
Victorakerlund:

Hej! 

Jag håller på att kolla på att köpa eldbuksalamander. 

Hur är det bästa sättet att transportera?
T.ex. från Göteborg till Stockholm i bil.  Antar att fixa ett plastakvarium men vad bör man tänka på att ha i akvariumet då. 

Mer info uppskattas så man transporterar på bästa möjliga sätt!

Mvh Victor

727
386
Johnexotics:
Vatten . Men Lägg den i frigolit låda håller bra värme 

2
0
Victorakerlund:
Tack för svar!

Medlem i GHF
3140
1750
EmanuelKarl:

En liten plastburk (1 dm lång burk borde räcka) brukar fungera bäst (i större burkar kan vattnet eller annat skvalpa runt en massa). Sedan kan du gärna ställa denna lilla burk i en större frigolitlåda för att hålla värmen, men sätt inte salamandern löst i frigolitlådan. Huruvida den lilla lådan ska vara vattenfylld eller ej lämnar jag till folk som har arten men det känns rimligt att den skulle vara det. Transporterar man landlevande amfibier (ex pilgiftsgrodor), då burken inte ska vara vattenfylld, gillar jag att använda bomullspads i burkens botten då dessa håller fukten extremt bra (mycket bättre än hushållspapper)

Värt att nämna är dock att det traditionellt sett är säljarens ansvar att ordna en lämplig transportburk om inget annat angetts (att ta med frigolitlåda är dock upp till köparen, behövs inte alltid men kan vara bra). Givetvis är det ju ändå bra att som köpare ha koll, ifall säljaren är okunnig och föreslår ett dåligt transportsätt.

Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild