Mjölksnok: dagaktiv?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

8
0
joel_a:

Jag har snöat in på mjölksnok för första gången i mitt liv, otroligt häftiga ormar! Men det är rena labyrinten när det kommer till de olika varianterna och underarter. 

Jag läste att Chihuahua bergskungsnok (L. knoblochi) är dagaktiv, finns det andra mjölksnokar som också är dagaktiva eller är de helt av sitt slag? 

Och en fråga till när jag ändå är i gång, kan mjölksnok äta vaktelägg (förutsatt att ormen är stor nog för det såklart) 

163
108
Alex_ask:
Tror nog alla snokar är dagaktiva faktiskt,  vaktelägg går bra snokar äter de mesta som får plats i munnen och dom kan döda.

504
214
David:
När man pratar mjölksnokar i hobbyn brukar man syfta på lampropeltis triangulum,  där campbelli, sinaloe, hondurensis är de vanligaste. 

Lampropeltis knoblochi är en kungssnok. 

Är det Lampropeltis släktet du menar eller är det just mjölksnokarna du undrar över?

Jag föder själv upp campbelli och har gjort i över 10 år, och skulle säga att de är skymnings/nattaktiva. Men man kan absolut se dem dagtid och har inga problem att äta under dagen.

504
214
David:
Angående att äta ägg så är det inget jag testat.

8
0
joel_a:
Tack för svar men blir direkt nyfiken på vad som gör skillnaden på en mjölksnok och en kungssnok om de tillhör samma familj? 

5495
4200
Tropfrog:
joel_a skrev:
Tack för svar men blir direkt nyfiken på vad som gör skillnaden på en mjölksnok och en kungssnok om de tillhör samma familj? 

De är olika arter enligt föregående postare.

Det finns en fördel att använda sig av vetenskapliga namn  då blir det oftare rätt.

Mvh
Magnus 

8
0
joel_a:
Sant, jag som gjorde en tankevurpa gällande familjenamn. 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild