Invånare

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

5
0
Gecko98:

Hej! 

Håller på med bygge av paladarium i en exo terra burk 90x45x90. Men behöver lite inspiration på invånare i burken så jag kan anpassa det efter dem. 

Inte börjat med vattendelen än så oklart hur stor den ska va. Min tanke har gått allt ifrån olika trädlevande grodor som rödögd. Till nu någon av de minsta arterna phelsuma i toppen för att sen köra någon pilgift lite längre ner. Samt någon fisk i vattnet då? 

5429
4160
Tropfrog:
Jag skulle avråda att blanda pilgift och phelsuma då de kommer från olika världsdelar. Då skulle jag själv hellre funderat på mantella-phelsuma, bägge från Madagaskar, eller den mer beprövade kombinationen pilgift-jungfrugecko. Den är ju klassisk.

En tanke som slog mig är att dendrobates leucomelas är introducerad och naturaliserad på Hawai, där finns också en väldigt fin jungfrugecko med inverterad teckning. Det hade varit en kul kombination.

Mvh
Magnus

Medlem i GHF
3138
1750
EmanuelKarl:
Tropfrog skrev:
Jag skulle avråda att blanda pilgift och phelsuma då de kommer från olika världsdelar. Då skulle jag själv hellre funderat på mantella-phelsuma, bägge från Madagaskar, eller den mer beprövade kombinationen pilgift-jungfrugecko. Den är ju klassisk.

En tanke som slog mig är att dendrobates leucomelas är introducerad och naturaliserad på Hawai, där finns också en väldigt fin jungfrugecko med inverterad teckning. Det hade varit en kul kombination.

Mvh
Magnus

Det är Dendrobates auratus som är introducerad på Hawaii

5429
4160
Tropfrog:
EmanuelKarl skrev:

Det är Dendrobates auratus som är introducerad på Hawaii

Det stämmer. Tack för rättningen.

Mvh
Magnus

5
0
Gecko98:

Tack för era svar! 

Absolut inget proffs inom grodor men är mantella mer ovanliga? Har aldrig hört om dem och det fanns inte överdrivet mycket information om dem vid snabb sökning jämfört med pilgift? 

ja jungfrugecko har jag haft tidigare och visserligen bra ödlor men tycker de är lite färglösa och vanliga... ursäkta svaret för viktigast är att allt ska funka men vill gärna ha lite färg alternativt lite ovanligt. :) 

5429
4160
Tropfrog:
Jo, mantellor är inte lika vanliga.

Inte alla jungfrugeckos är färglösa och vanliga. Sök på reduced pattern, hawai, high expressen eller bara på morphs så ser du att det finns en viss variation. Visst, det finns inte knallgröna, men väl intresanta och ovanliga.

Jag vet tyvärr inga riktigt färgglada ödlor som passar bra med pilgift. Då kanske mantella-daggecko spåret är bättre? Här finns det dock inte lika mycket erfarenhet så du lär få göra väldigt mycket research själv. Och se till att ha ett extra terrarium så du kan separera dem om det behövs.

En annan tanke som slog mig. Kanske två olika pilgiftsgrodor? En starkt marklevande art ur dendrobatessläktet och en starkt trädlevande tumnagel, tex ranitomeya skulle nog funka i så högt terrarium. Jag har sett det funka själv. 

Mvh
Magnus 

5
0
Gecko98:

Hej igen! 

jag har ett annat projekt i källaren som blivit stående lite men som också planeras inför. Där har jag mått 

- 175x80x120 alt 
- 140x80x100

vad hade ni stoppat i de burkarna? Paladarium inspirerat också. :) 

725
385
Johnexotics:
Gecko98 skrev:
Hej igen! 

jag har ett annat projekt i källaren som blivit stående lite men som också planeras inför. Där har jag mått 

- 175x80x120 alt 
- 140x80x100

Det som är 120 hade jag kört grupp Agalychnis callidryas sen fiskar  från samma område som dom bygga upp med rejäla grenar fogskuma krukor iplast på sidor man kan plantera växter över vatten ytan. Kan bli rätt coolt 

99
97
Spikedreptiles:
Gecko98 skrev:
Hej igen! 

- 175x80x120 alt 
- 140x80x100

Som ovan sagt så troligtvis någon grodart... kanske fler rhacophorus i mitt fall. Men kom ihåg bara att skaffa ett djur du faktiskt har ett genuint intresse för... annars slutar det bara med att man tröttnar på djuret :)

5
0
Gecko98:

Tack för svaren! 

givetvis är det så!! Varit ifrån reptiler ett tag så behöver få lite idéer för att komma igång & nörda in mig bara :D 

att tillägga är att jag kommer ha en bra landdel också på botten så inte bara vatten. :) 

Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild