Elkostnader landsköldpadda

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

2
0
LeonelHampus:
Hej jag går i tankarna om att adoptera en rysk stäppsköldpadda. Det är ett stort beslut som verkligen behövs tänkas över , jag vill verkligen ha en , jag har lite frågor men en fråga som jag tänkte på är vad ungifär ligger en månads elräkning på ? tänker på värme lampor / belysning för sköldpaddan , den ska få gott om utrymme, Mvh 

5442
4171
Tropfrog:
Hur långt är ett snöre?

En 75 watt HID tänd 12 timmar om dagen drar 0,075×12*365= 328 kWh.

Multiplicera med din elkostnad och du har årskostnaden.

Samma beräkning går att göra på all elektrisk aperatur. Bara identifiera hur mycket den drar och hur länge den arbetar.

Mvh
Magnus 

47
16
Kullabo:

Hejsan! 

Årskostnaden på elen blir inte så mycket för på vintern dvalar den fyra till fem månader i exempelvis matkällaren (se bara till att råttorna inte kan komma åt att gnaga på dem). På sommaren går den fyra till fem månader i trädgården eller på balkongen. Sedan beror det på vilken typ av terrarium den har, är det en låda med skjutglas på framsidan eller ett gammalt akvarium alt. ram som är öppet upptill. Hela utrymmet behöver inte vara 30 grader, det räcket med att de dragfritt kan ligga och gosa under en värmelampa samt ha UV-ljus. Jag kör till småttingarna med en 13w UVB-5 lampa med skruvsockel på 30 cm höjd och en 25w spotlight i ett akvarium med barkströ som underlag (barkströt sprejar jag med vatten då och då för fuktighetens skull). Jag har försökt följa rönen på internet och då småttingarna är pigga verkar det inte vara fel.

God jul!

2
0
LeonelHampus:
Tack för ett värdefullt svar , jag tänker vidare om mitt beslut att adoptera en sköldis .God jul
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild