Koppla ihop två terrarium

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

5
0
Frisxo:
Hej!

Jag har två terrarium och letar efter flexibla, helst genomskinliga PVC-rör som jag kan använda för att koppla ihop dem. Målet är att skapa en tunnel mellan terrarierna så att mina afrikanska dvärgsjusovare kan röra sig fritt mellan dem.

Jag behöver rör som är:

Flexibla
Genomskinliga
Tättslutande mot både rören och terrarierna för att undvika mellanrum där djuren kan smita ut
Det vore perfekt om det även gick att skruva fast eller använda en typ av tätning för att säkerställa att konstruktionen håller ihop ordentligt.

Har någon tips på lämpliga rör eller lösningar som skulle fungera för detta? Om ni har länkar till produkter eller exempel, skulle jag verkligen uppskatta det.

Tack på förhand!

Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2696
2514
anders:

Hur står terrarierna?

Det kanske annars går att bygga en trädel/rör, där du sätter plexiglas/glas på ena sidan så att man kan se in?

Annars finns det ju olika ventilations-rör i PVC, med kopplingar som kanske kan fungera, de brukar dock inte vara genomskinliga.
www.bauhaus.se/ventilationsror-europlast-teleskopiskt-300-500mm-o125mm-vit

5
0
Frisxo:
Så här står terrariumen. Har en krork i taket som man inte ser på bilden där, men den ska fungera som en hängare för röret.Kan bli kul att se dvärsjusovarna springa från den ena terrariet till den andra. Det är målet

Terrarierna står bredvid varandra, men jag planerar att koppla ihop dem via taket med hjälp av ett rör. Eftersom mina gnagare är duktiga på att klättra, behöver jag ett rör som är genomskinligt för att uppfylla några av mina krav.

Jag hittade detta rör som kanske skulle kunna fungera:
Multipipe universalrör - Biltema

Vad tror ni? Finns det något bättre alternativ som uppfyller följande krav?

Flexibelt
Genomskinligt
Lätt att montera tätt mot terrarierna så att djuren inte kan smita
Alla tips eller förslag på andra produkter mottages tacksamt!

Hittade en på temu. frågan är bara hur jag får den tätt när jag ska koppla ihop slagen. Tror ni silkon borde räcka för att hålla den på plats?

PEMEDOR 4-Tums PVC Transparent Rostfritt Stål Trådkanal, 100mm Innerdiameter, Utbyggbar 3/6m - Idealisk för Industriella & Träbearbetnings Vakuumsystem, Avgasventilation

Medlem i SHF
89
68
Da_wall:

Frisxo skrev:
Hej!

Jag har två terrarium och letar efter flexibla, helst genomskinliga PVC-rör som jag kan använda för att koppla ihop dem. Målet är att skapa en tunnel mellan terrarierna så att mina afrikanska dvärgsjusovare kan röra sig fritt mellan dem.

Jag behöver rör som är:

Flexibla
Genomskinliga
Tättslutande mot både rören och terrarierna för att undvika mellanrum där djuren kan smita ut
Det vore perfekt om det även gick att skruva fast eller använda en typ av tätning för att säkerställa att konstruktionen håller ihop ordentligt.

Har någon tips på lämpliga rör eller lösningar som skulle fungera för detta? Om ni har länkar till produkter eller exempel, skulle jag verkligen uppskatta det.

Tack på förhand!

Måste väl finnas massa rör att köpa till möss / hamstrar . Googla  på Hamster rör  Mvh / Dan

5
0
Frisxo:
Da_wall skrev:

Måste väl finnas massa rör att köpa till möss / hamstrar . Googla  på Hamster rör  Mvh / Dan

Jag kollade på alternativen, men alla var ganska korta och designade för att kopplas ihop. Om jag skulle välja den lösningen hade det blivit rätt dyrt i slutändan.

Jag beställde istället ett genomskinligt rör från Temu och ska testa om det fungerar. Enligt recensionerna använde någon som har råttor dessa rör som tunnlar, så det verkar lovande. Röret jag beställde är 3 meter långt, så jag hoppas att det räcker – annars får jag beställa ett på 6 meter.

5436
4170
Tropfrog:
3 meter!! Om du bara skall koppla ihop de där två terrariumen så räcker det gott och väl ????

Mvh
Magnus 

5
0
Frisxo:
Tropfrog skrev:
3 meter!! Om du bara skall koppla ihop de där två terrariumen så räcker det gott och väl ????

Mvh
Magnus 

Jag hoppas det funkar återkommer med bilder när jag fått hem slangen och monterat upp det. 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild