Hej! Nu är jag rädd och hoppas att någon kan hjälpa mig och min kungspyton.
Det är så att min hyresvärd har installerat ny ventilation i min lägenhet. Jag har tidigare (
www.terrariedjur.se/forum/thread/10420 ) oroat mig lite över att mitt terrarie kan bli för varmt på sommaren, men nu är det tvärt om.
Temperaturen i min lägenhet har gått från ~27 till ~21. Min orms två 28W värmemattor (en i tak, en under golv) går nu på 100%, eftersom termometern på varma sidan mäter 27,6 grader och termostatet då säger åt mattorna att gå fullt ut. Men det räcker ju inte, 27,6 är för lågt att ha på den varma sidan.
Mitt terrarium är ett PVC-terrarium från Lanzo (
www.lanzo-herp.de ). Om jag isolerar alla tre sidor samt toppen med någon sorts skummadrass, polyestervadd osv, kan det hjälpa? Eller blir det kaka på kaka bara?
Kanske är det dags att köpa en tredje värmematta? Måste höra av mig till en elektriker i såna fall för jag förstår inte hur de båda mattorna kopplas ihop till samma termostat, hen som satte ihop det här åt mig har skarvat på nå vis. Eller kanske är det bara dags att byta ut värmemattorna? De känns varma när jag känner mot dem, men de är ju fem år gamla nu också.
Pratade med hyresvärden och han sa att värmen i husen är låga nu eftersom det tar några dagar innan värmen kickar igång helt, och nu är det kallt efter några varma dagar så husen är ovanligt kalla. På det viset kanske det här egentligen inte ens är ett problem (inomhusvärmen kanske går upp igen), men jag ogillar tanken om att hon ska behöva ha den varma sidan på 27,6 överhuvudtaget ens i någon dag, och om det faktiskt inte blir bättre om några dagar så har jag slösat tid med att hoppas på att saker bättrar sig själv när jag kunde ha gjort något.