Sköldpaddor i plastterrarium

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

26
7
JoelSture:
Jag vet att det låter idiotiskt.
Men jag undrar om man skulle kunna ha en bladsköldpadda (finns bland skötselråd) i ett sånt där Faunarium Large, från Cyberzoo. 

Det är INTE frågan om djurplågeri. Undrar bara. Nämligen intresserad och då skulle Faunarium vara lättaste alternativet.

Men förstå mig, jag tänker ju inte släppa in det stackars djuret där om det inte skulle gå.

351
314
panterophis:
www.terrariedjur.se/info/terrarium/l80

252
245
Formula76:
Om det GÅR? ...ja du kan säkert hålla liv i den i en liten plastbytta, men varför? Det blir inte ett drägligt liv.
Varför inte göra en ordentlig levnadsmiljö?
Har du inte plats eller ekonomi till att bygga nått rejält så skaffa inte djuret.

Medlem i GHF
3140
1750
EmanuelKarl:
Som man kan se på länken Panterophis skickade så är det (som tur är) inte lagligt. Jag hade nog inte velat ha någon reptil eller amfibie i det terrariet alls faktiskt, utom möjligtvis för att dra upp egenuppfödda ungdjur. I ett terrarium som öppnas uppifrån, åtminstone när det är så litet, skulle jag vilja hävda att det är lite krångligare att få till en bra burk. Det blir svårt att komma åt det ordentligt, och varje gång du öppnar kommer du ovanifrån, vilket får dig att framstå som ett hot för många djur (som tänker att dina händer är en rovfågel och blir rädda). Nu har jag aldrig haft sköldpaddor, men jag hade nog satsat på minst cirka 60x45 eller liknande i bottenyta till en bladsköldpassa, vilket inte är så farligt stort att få plats med om du har någon bra byrå där det kan stå.

26
7
JoelSture:
Formula76 skrev:
Om det GÅR? ...ja du kan säkert hålla liv i den i en liten plastbytta, men varför? Det blir inte ett drägligt liv.
Varför inte göra en ordentlig levnadsmiljö?
Har du inte plats eller ekonomi till att bygga nått rejält så skaffa inte djuret.

Jo jag har självklart ekonomi, men det handlar om bekvämlighet. 
Jag tror att om det skulle vara mycket inredning och gömställen skulle nog sköldpaddan trivas. 
Vad säger ni? Eller skulle ni kalla mig för djurplågare om jag gjorde det?

727
386
Johnexotics:
Du ska alltid göra det bästa för ditt djur. Tänk större är bättre.  Att hålla sköldpaddor i små burkar är inte okej satsa på göra ett bra hem 

5442
4171
Tropfrog:
På vilket sätt är det bekvämare med liten burk? Att behöva bajsstäda varje dag och byta substrat flera gånger om året pga överbelastning?

Nej, ge du så mycket utrymme du har plats och råd med. Plantera några växter och i med en burk hoppstjärtar, sen kan du bara sätta dig ner och njuta av hur det utvecklas och behöver inte göra någon annan städning än att putsa rutorna. Det är bekvämlighet det.

Mvh
Magnus

26
7
JoelSture:
Tack för era svar. Jag förstår nu att jag om jag ska kunna ta hand om ett djur ska djuret helst ha ganska mycket mer än vad som skulle kunna krävas. Jag är nog inte redo för en uppgift som en sköldpadda, utan bör hålla mig till insekter, spökskräckor och spindlar. Tusen tack. 

26
7
JoelSture:
Och dessutom har jag ett ganska stort terrarium som står ledigt. Vi ska se om jag skaffar en sköldpadda. Troligtvis inte. 

5442
4171
Tropfrog:
Det är kategoriskt så det skriker om det att jämföra insekter med andra djur på det sättet. Det finns massor av insekter som är avsevärt mer krävande än de flesta sköldpaddor.

Mvh
Magnus 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild