Skaffa kackerlackor

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

12
0
JoelSture:

12
0
JoelSture:
Såhär ligger det till. 
Jag vill nog skaffa väsande kackerlackor, för jag tycker det verkar vara ett lättskött husdjur och kan vara väldigt coola. 
Men ett problem finns.
Jag ska förklara det från början. 
Jag är 13 år och jag gillar verkligen vandrande blad och pinnar, och är lite intresserad av isopods också. 
Jag fick några T.Carmelae av en äldre väns son och sen började jag få frågor men han bor i Spanien. Så han hänvisade hit till Terrariedjur.se och på så vis kom jag hit. Sen började jag bli mobbad i min skola för mitt intresse för insekter men då har jag alltid tyckt att det är skönt att vara med, skriva med andra människor som också har detta intresse. 
Nu ska jag till saken. Min mamma vill INTE att jag ska skaffa kackerlackor för hon tycker att det är skadedjur (hon har rätt) men jag vill:

Svara mig med att det faktiskt inte alls är ett skadedjur utan ett foderdjur och att det INTE kommer spridas i hela huset om någon råkar springa ut!
Eller? Har jag fel?
Isåfall, vad ska jag göra OM dom råkar rymma? Kommer huset bli infekterat? Hur ska jag göra då?
Tack på förhand

720
383
Johnexotics:
Majoriteten av kackerlackor i världen är inte skadedjur. Dom är nedbrytare skulle dom rymmar. Chansen större dom dör om dom inte hitta mat vatten.  Ända kackerlackan inom hobbyn som jag vet kan sprida sig är Redrunners. 

5383
4124
Tropfrog:
JoelSture skrev:

Svara mig med att det faktiskt inte alls är ett skadedjur utan ett foderdjur och att det INTE kommer spridas i hela huset om någon råkar springa ut!
Eller? Har jag fel?

Både rätt och fel. Väsande kackerlackor hålls mycket sällan som foderdjur, det finns mycket bättre arter för det.

Jag skulle säga att en rätt formulering är "Väsande kackerlackor är inte skadedjur, de är husdjur".

Men ja, de kommer inte att spridas i hela huset om de råkar rymma. De förökar sig och växer relativt långsamt och de behöver väldigt mycket mat för att göra det. Det mest sannolika ödet för en smitade väsare är att den dör en långsam och plågsam död pga svält. Om den mot förmodan hittar mat i ditt hus så är de inte särskilt svåra att hitta och ta hand om igen.

Det finns tusentals arter av kackerlackor i världen och bara en handfull anses vara skadedjur i Sverige.

Att se Väsande kackerlackor som skadedjur följer samma logik som att marsvin är skadedjur för att de är däggdjur precis som brunråttor är.

Mvh
Magnus 

Medlem i GHF
3134
1740
EmanuelKarl:
Det finns över 4000 arter av kackerlackor och drygt ett 20-tal kan klassas som skadedjur.

Kackerlackor är extremt lätta att hålla instängda. Just väsande kackerlackor kan visserligen klättra på glas/hal plast, vilket vissa andra arter inte kan, men det är enkelt att hålla dem instängda ändå. Om du har ett terrarium som öppnas uppifrån (en petbox, dvs. Exo terras "faunarium", är nog snyggast och lättast, men en plastback med ventilation i taket funkar också) så kan du kleta på ett ca. 5 cm bredd lager med vaselin längst upp på väggarna. Detta kan de inte få fäste på, så då hålls de på plats enkelt. Gör då på detta viset behöver du i teorin inte ens ett lock på terrariet, även om jag nog hade haft det ändå för säkerhets skull. De vuxna kan ju ändå inte krypa igenom ventilationshålen eller springa iväg snabbt när man öppnar så man tappar kontrollen över dem, utan vaselinlagret är främst för nymfernas skull. En annan kompromiss är att köpa ett gäng vuxna hanar (de är lätta att könsbestämma som vuxna), så det inte blir massa nymfer, men det är mycket roligare att ha blandade kön och starta upp en koloni. 

Väsande kackerlackor är trevliga husdjur som är rentav svåra att misslyckas med. Lättare djur får man leta efter. Bland mina första husdjur var två små kulturer med Elliptorhina javanica och Gromphadorhina portentosa, och det var riktigt härliga djur som jag fick igång stora kulturer av så småning om, vilket var väldigt roligt. Nu har mitt intresse utvecklats i en lite annan riktning, men ofta tänker jag på idén att starta upp en ny koloni Elliptorhina för att ersätta mina snäppet tråkigare dubiakackerlackor.

Får du sedan för många kackerlackor i kolonin så är detta en fantastisk ursäkt att köpa bland de häftigaste insekterna som finns: en bönsyrsa. Det är otroligt fascinerande djur och den första djurgruppen jag skaffade mig en riktigt stor samling av när jag var i ungefär din ålder. Alternativt kan man kolla på fågelspindlar, men det kan vara svårt att övertala om i fobisynpunkt.  

12
0
JoelSture:
Ok. Tack för era svar. 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild