Ändringen av L80, Jan-25

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 19

Medlem i SkHF
378
450
AlexGustavsson:
Mathias22 skrev:

"I det fortsatta arbetet kommer vi att ta med de synpunkter vi hittills fått".

Innebär detta att de inte kommer att läsa eller ta med synpunkter som inkommer efter att förslaget dragits tillbaka dvs.om jag skickar in välformulerad kritik nu, kommer den att avfärdas eftersom den berör ett förslag som inte längre är aktuellt?

Kan/skall vi som ännu inte skickat in vår kritik fortfarande göra det? 

som statlig myndighet måste de enligt lag hantera inkomna handlingar. Var noga med att i ämnesraden och i själva mailet skriva diarienumret för remissen dvs. Dnr 5.2.16-02122/2023

Då kopplas det till arbetet med att revidera föreskrifterna och om de då väljer att inte ta hänsyn till de inkomna handlingarna så kan man använda det mot ett förslag i ett överklagande. 

Medlem i GHF
187
419
Fredriko:
Mathias22 skrev:
Kan tipsa om Studio ett igår där bland annat en professor i kognitiv zoologi totalsågar förbudet mot att mata med levande insekter.

www.sverigesradio.se/avsnitt/2552271

1:36:45

Det där är jäkligt bra! Lyssna alla. 

Medlem i SkHF
1123
1349
NellyNiklas:
Nimwey skrev:
Jag hann inte heller skriva in, jag tänkte sätta in mig i det på riktigt nästa vecka efter en kort resa den här helgen.

Men det är tillräckligt många som påpekar måtten och förbudet på matning med levande insekter, så jag vill gärna också gå in på förbud på vissa djur som inte är nödvändiga eller rimliga. Jag tänker fortfarande skriva till dem.

Men vad händer då med det som SHR och andra förbereder?

Samma här, jag har inte skickat in mitt svar. Min fru han med sitt ganska kort efter remissen offentliggjordes. SHR har inte heller skickat in sitt. De satte en deadline till den 24 att få in allt användbart material för att summera sista veckan. 

För egen del kommer jag fortsätta ta mig igenom konsekvensutredningen/analysen samt resterande material jag kan samla på mig. Under tiden vi väntar på omskrivningen av remissen sätter jag ihop något svar (baserat på denutgåvan som togs tillbaka) och revidera det efter att nyåtgåvan släpps. 

Det är min plan framöver. Ju mer jag har koll på i förtid desto bättre.

Mvh
Niklas

Medlem i GHF
103
219
Daniel81:

Mathias22 skrev:
Kan tipsa om Studio ett igår där bland annat en professor i kognitiv zoologi totalsågar förbudet mot att mata med levande insekter.

www.sverigesradio.se/avsnitt/2552271

1:36:45

Verkligen bra och det förtydligar vilket uselt arbete SJV utfört när det gäller remissen.

136
130
Hellemar:
Tropfrog skrev:

Det finns ingen akvariedel. Däremot finns det en del för benfiskar. Det innebär att alla broskfiskar och alla andra djurarter man kan hålla i akvarium eller damm är undantagna från L80.  Ditt akvarium med räkor och snäckor klarar sig.

Mvh
Magnus 

Hej

Jag tror inte att vi ska ropa Hej förrän vi är över ån och även om broskfiskar inte togs upp i revideringen av L80 betyder inte att faran är över utan att de kanske skrivs in i L108 (djurparksreglerna) istället...

"Hållande av djur för sällskap och hobby som
inte omfattas av 5–15 kap. i denna författning
1 kap. 10 § För djur som får hållas, förmedlas och
säljas för sällskap och hobby men som inte omfattas
av 5–15 kap. gäller bestämmelserna i 1–4 kap. i
dessa föreskrifter, samt de utrymmeskrav, inklusive
inredning och annan miljöberikning som föreskrivs
i Statens jordbruksverks föreskrifter (SJVFS
2019:29) om djurhållning i djurparker m.m."

MVH//Henrik Hellemar

49
56
CrossroadReptiles:
Hellemar skrev:

Hej

Jag tror inte att vi ska ropa Hej förrän vi är över ån och även om broskfiskar inte togs upp i revideringen av L80 betyder inte att faran är över utan att de kanske skrivs in i L108 (djurparksreglerna) istället...

"Hållande av djur för sällskap och hobby som
inte omfattas av 5–15 kap. i denna författning
1 kap. 10 § För djur som får hållas, förmedlas och
säljas för sällskap och hobby men som inte omfattas
av 5–15 kap. gäller bestämmelserna i 1–4 kap. i
dessa föreskrifter, samt de utrymmeskrav, inklusive
inredning och annan miljöberikning som föreskrivs
i Statens jordbruksverks föreskrifter (SJVFS
2019:29) om djurhållning i djurparker m.m."

MVH//Henrik Hellemar

Som du säger så gäller ju regeln att djur som inte är förbjudna enligt L80 men inte regleras i detalj där ska hållas enligt de mått som finns i djurparksreglerna (L108). Det är ju det som hittills gällt om du haft till exempel tanreker eller flygpungekorrar hemma (enligt det förslag vi sett så kommer de arterna nu att förbjudas). När det gäller broskfiskar som till exempel sötvattensrockor skulle "nya L80" innebära att akvarierna måste följa L108. Idag skulle det innebära att de flesta "vanligt" förekommande rockorna i hobbyn måste hållas i ett akvarium på 10 kvadratmeter med ett vattendjup på en meter (det finns ju en viss risk att måtten i L108 kommer att öka dramatiskt, eftersom de står näst på tur för att revideras).
Logga in för att posta i forumet
Sida av 19
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild