Fredriko skrev:
Det pågår som sagt ett arbete att göra om L80. Det är jordbruksverket som gör det. I detta arbete finns det en samrådsgrupp där olika organisationer finns med. Bland annat djurens rätt, Zoorf, Djurparksföreningen, mfl. Jag tror de är ca 6-7 stycken. Tyvärr inte SHR.
Bland medlemmarna i denna samrådsgrupp är det åtminstone tre organisationer som vill ha en positiv lista. En av organisationerna vill förbjuda “nattaktiva djur”. Minst en organisation är relativt tydlig med att de inte vill ha reptiler på en positiv lista, vilket betyder att reptiler skulle bli förbjudna.
En tråkig sak är att SLU:s vetenskapliga råd (SLU = sveriges lantbruksuniversitet) bland annat tycker att man ska överväga att förbjuda vissa icke-domesticerade djur. De vill dessutom se en positiv lista, och de är också ganska tydliga att de inte tycker reptiler är lämpliga husdjur (av lite olika skäl). SLU:s vetenskapliga råd är tyvärr en rätt tung aktör. Jag kan dock inte avgöra vilken tyngd de har i jordbruksverkets arbete med att revidera L80, det återstår att se.
Även om en positiv lista inte införs så diskuteras det mycket att utöka den negativa listan. Dvs att förbjuda fler djur att hållas för sällskap och hobby. Just nu är det viltfångade djur, primater, rovdjur, rovfåglar och primater som finns med på den negativa listan över förbjudna djur. Att införa fler djurarter på denna lista verkar lättare än att införa en positiv lista? Arter det pratas om att sätta på en negativ lista är bland annat pingviner, men också alla krokodildjur. Så ja, det finns en reell risk att i alla fall vissa reptiler blir förbjudna att hålla som sällskapsdjur/hobby av privatpersoner. Även Jordbruksverket pratar om detta.
Att förbjuda krokodildjur kan man tycka inte påverkar så många i hobbyn, och det stämmer nog också. Inte många håller dessa djur. Men principiellt är det inte bra. Min åsikt är att om man väl börjar förbjuda djurarter så vet man aldrig var det slutar. Mig personligen påverkar det inte ett skvatt att man förbjuder krokodildjur, men jag anser att man ska försvara hela hobbyn, inte bara den delen man själv sysslar med. Förbjuder man krokodildjur är steget inte långt till att förbjuda giftormar, och sen ryker de ogiftiga ormarna osv. Det är en otäck utveckling som jag inte vill se.
Sveriges herpetologiska riksförening (SHR) är som sagt inte med i samrådsgruppen, men de har suttit i möten med Jordbruksverket. De har också blivit tillfrågade av Jordbruksverket i olika frågor gällande revideringen av L80. Till sist har de självmant skickat in olika yttrande till jordbruksverket för att skydda hela hobbyn.
SHR är också en remissinstans och kommer alltså att få säga sitt om remissen när den kommer ut.
Jag hoppas detta svarar på några av funderingarna som finns.
MVH
Det känns väldigt udda att de ska gå på våra reptiler när många gnagare är 10 ggr mer lättstressade än våra reptiler
Väldigt lulligt av mig att säga "vissa djur blir förbjudna" men det jag menade med det var att jag hört att de vill förbjuda allting över 1 meter och 1 kilo? Har glömt källorna men har hört det ett antal gånger... det hade ju varit slutet för hobbyn
Vad kan man själv göra som privatperson?