Avkalkat vatten sk batterivatten?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

Medlem i SHF
78
13
fmiaou:
Jag har just köpt ett vattenfiltreringssystem som ska ta bort bl a kalk, som jag upplever att mitt vatten innehåller väldigt mycket av. Det använder jag nu till regnsystemet och vattenbyten. MEN jag köpte även en dunk "batterivatten" som ska vara avkalkat. Både för att jag behöver en dunk i den storleken och för att kolla om det går att använda sådant vatten.När jag stod och läste på etiketten stod det "ej för förtäring" och "innehåller endast vatten". Vilket gjorde mig brydd. Vad gäller? Frågade personalen och de var tvetydiga. Jag vågar inte använda det vattnet till djuren (bara till kaffekokaren :-) ) men vill gärna höra er åsikt.
Tack på förhand!

5384
4125
Tropfrog:
Avjoniserat, destillerat eller osmosvatten. Det är bara olika metoder för att skapa samma produkt, ett kemiskt rent vatten.

Att dricka detta är mycket dåligt då avsaknaden av salter gör att kroppen lakas ut på nödvändiga salter.

Det är inga problem att använda batterivatten till dina djur, men snälla, brygg inte kaffe på det!

Mvh
Magnus

Medlem i SHF
78
13
fmiaou:
Aha? Det var ett helt oväntat svar :-) Så det är ok att ha i regsystemet men INTE brygga kaffe??? Why? Jag menar om det dehydrerar MIG blir inte växter och djur drabbade också?

5384
4125
Tropfrog:
Vad är det som regnar från himlen där både du och jag bor, men även där alla våra djur lever naturligt?? Jo, kemiskt rent vatten. Åtminstone innan atmosfären fylldes av luftföroreningar.

Det vatten vi normalt dricker kommer ifrån underjorden eller sjöar och vattendrag och har påverkats av salter i jordmånen. I de fall dricksvattnet tas ifrån mycket mjukt vatten så saltas det upp i processen innan det hamnar i kranen.

Sen kan man diskutera hur förvånad man bör bli att det är ohälsosamt att dricka vatten som det tydligt står på förpackningen att man inte bör dricka det :)

Mvh
Magnus 

Medlem i SHF
78
13
fmiaou:
Hmmm... jag läser och försöker förstå...

249
243
Formula76:
Du kan använda batterivatten till ditt regnsystem.
Och du kan dricka det också, det är inte '' farligt''
Men dricker du endast batterivatten så får du inte i dig mineralerna som du normalt får när du dricker vatten...därav varningsetiketten. Samma fenomen som om du bara druckit regnvatten.

Och så har väl inte batterivattnet hanterats på ett sånt sätt så det är godkänt som livsmedel. 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild