Matvägrande kp juvenil

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

2
0
SofieEjag:
Köpte en kp juvenil på mässan i September (han är kläckt i Augusti) och han har ännu inte ätit hos mig. Jag har testat med både möss och råttor och har (efter att ha tinat dem i rumstemperatur) blåst på huvudena med hårfönen samt testat krossa huvudet. Har erbjudit mat en gång i veckan men han blir bara "rädd" och försöker komma bort från bytet. Det är 32 grader på varma sidan, 26 på kalla och luftfuktigheten är på 60%
På dem senaste 2 veckorna har han gått ner 4 gram och jag börjar bli orolig... hur länge tills jag bör kontakta en veterinär tro?
Tack på förhand!

74
27
09an:
Har du lämnat kvar maten i terrariet efter du har försökt mata? Om inte, prova att bara lägga maten på en synlig plats i närheten av ormen och vänta. Har du försökt när det är släckt eller tänt? Om ormen är lätt skrämd så kan det vara en bra ide att försöka mata när det är mörkt och lämna maten under en natt. Prova kanske att ta en mycket mindre mus för att försöka undvika att ormen blir skrämd.
Lycka till!

31
19
Saga96:

Fick du någon info från uppfödaren om vad han ätit tidigare? Om du inte har haft kontakt med hen tycker jag att du ska fråga!

det är ju krångligt det där att de inte äter, framför allt med en så ung orm. Min flickväns kungspyton matvägrade i nästan ett halvår eftersom vi inte kunde få tag på kycklingar som var det ända han åt. Efter mycket slit och stress insåg vi att han faktiskt tyckte mycket om möss, så det är det han får nu, även om de egentligen är lite för små.

här är några trick som funkade ibland för oss: 
-lägga ormen och en vältinad mus i botten på en mörk hink. Täck för så det blir mörkt (men så det ändå kommer in luft) och låt ormen vara i typ en halvtimma. Tanken är att ormen följer den runda väggen och stöter på musen flera gånger i ett mörkt och tryggt utrymme. 
-testa med fåglar, kanske bitar av dagsgamla kycklingar, om du kan få tag på det, kungspyton äter en hel del fågel i naturen. Ännu svårare att få tag på men som också kan funka är gerbiler, och jag har hört om andra som lyckats med andra afrikanska gnagare. 
-värm maten till en varmare temperatur än rumstemp. Eftersom pytonormar använder sitt sinne för värme när de jagar kan ett varmt byte göra dem mer matglada. Varning dock för att det snabbt kan bli lite äckligt om den blir för varm, och du bör ge maten rätt snabbt eftersom bakterier förökar sig snabbare ju varmare det är. 

det är bra att vänta mellan gångerna du erbjuder, vore det en äldre orm hade jag nog väntat längre än en vecka, men med en så liten blir det en svår avvägning :/
jag hoppas det löser sig för er!

2
0
SofieEjag:
Tack för era svar!
Jag matar på kvällen efter att lyset släckts och bytena får ligga kvar under natten. Jag tänker att jag ska kontakta uppfödaren och höra vad han är van vid. Hur länge klarar sig en sån ung orm utan mat???
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild