Råd till en ny ägare av american toad

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

5
0
Paddelisa:
Hej,

Vi blev hastigt ägare till en american toad. Handlade om en missbrukssituation som några djur konfiskerades ifrån.

Min dotter som fortfarande bor hemma har alltid velat ha reptiler. Vi har haft varenda djurslag fast aldrig det. Så nu famlar vi lite för att försöka göra det så bra som möjligt för den här tjejen.

Jag tar tacksamt emot alla råd ni vill dela med er av ????

Vi köpte mjölmaskar och det äter hon, men vad mer ska hon ha? Och hur mycket ska hon få? Dessutom läste jag att dom behöver tillskott av kalcium och D vitamin!? Vad använder ni?

Vi hade ett 150 l akvarium som stod, så det bor hon i. Köpte torv och bark och ska köpa mossa. Kan man ta mossa utifrån? Vi har väldigt mycket mossmark runt oss.
Har förstått att hon ska ha löv och grenar också, tar ni sånt utifrån?

Vi har använt flaskvatten, finns det något alternativ?

Ja som ni hör saknas massa kunskap så snälla ös på med råden.

Tack på förhand

714
379
Johnexotics:
Finns ju olika arter av amerikanska paddor. Om ni inte vet vilken ni har kan ni lägga upp en bild så hköper vi er gärna 

Jag personligen har plockat allt utifrån i skogen undviker längst vägar. 

Nackdelen med akvarium är inte bli nån bra ventilation.  Ett tips är antagligen bygga ett terrarium eller hitta beg i närheten 

En bra bas föda är mask och gråsuggor kackerlackor syrsor. En varierad kost  se till mata foderdjuren med bra foder med

5
0
Paddelisa:
Johnexotics skrev:
Finns ju olika arter av amerikanska paddor. Om ni inte vet vilken ni har kan ni lägga upp en bild så hköper vi er gärna 

Jag personligen har plockat allt utifrån i skogen undviker längst vägar. 

Nackdelen med akvarium är inte bli nån bra ventilation.  Ett tips är antagligen bygga ett terrarium eller hitta beg i närheten 

En bra bas föda är mask och gråsuggor kackerlackor syrsor. En varierad kost  se till mata foderdjuren med bra foder med

Enligt papper som fanns ska det vara en Eastern american toad (A. a. americanus" hon är nog ca 10 cm lång skulle jag uppskatta. 

Så då är det ok att ta utifrån, behöver jag göra rent på något sätt?

Vad ger man dessa kryp att äta så dom blir nyttiga? Mjölmaskarna vi köpte la vi i en låda med havregryn och äpple.

Ok så akvariet är ingen bra idé. Tror inte dottern och jag är riktigt händiga nog för att bygga ett, har kollat på terrarium men har svårt att hitta något som är stort nog. Vad jag lyckades läsa mej till i L80 ska hon ha minst 0,5 m² men jag kanske har letat på fel ställen?

714
379
Johnexotics:
Om du vill kan du köra löv i ugn eller koka men personligen tycker jag inte det är ett måste. Finns oftas färdigt insekt foder man kan beställa annars få du läsa lite om foderdjur vad som är bra för dom 

5361
4095
Tropfrog:
Om din slutsats om 0,5 kvadratmeter stämmer så lär ett 150 liters akvarium vara för litet och därmed olagligt. Så då lär du behöva köpa något annat i vilket fall.

Paddelisa skrev:

Min dotter som fortfarande bor hemma har alltid velat ha reptiler. Vi har haft varenda djurslag fast aldrig det. Så nu famlar vi lite för att försöka göra det så bra som möjligt för den här tjejen.

Säkert bara något litet misstag i ordvalen. Men ifall du inte vet det så är paddor amfibier, inte reptiler.

Mvh
Magnus 

30
17
Saga96:

Paddelisa skrev:

Så då är det ok att ta utifrån, behöver jag göra rent på något sätt?

myror är de enda smådjuren som kan vara direkt farliga för paddan, och de mesta svampar och växter som är säkra för oss är också säkra för paddor. Däremot är groddjur väldigt känsliga för diverse kemikalier vi människor använder, då de tar upp ämnen direkt genom huden, så var noga med att platsen du tar ifrån inte är besprutat eller förorenat på något sätt. 

5361
4095
Tropfrog:
Om vi skall vara djävulens budbärare så finns Chytridiomycosis i Sverige redan. Att ta inredning från naturen kan riskera att få in det i ditt terrarium. Plocka helst inredning från platser  långt ifrån eventuellt smittade områden.

en.wikipedia.org/wiki/Chytridiomycosis

Mvh
Magnus 

5
0
Paddelisa:
Tropfrog skrev:
Om din slutsats om 0,5 kvadratmeter stämmer så lär ett 150 liters akvarium vara för litet och därmed olagligt. Så då lär du behöva köpa något annat i vilket fall.

Säkert bara något litet misstag i ordvalen. Men ifall du inte vet det så är paddor amfibier, inte reptiler.

Mvh
Magnus 

Hej Magnus,
Jodå...Jag har massor att lära men jag vet att paddor är amfibier :) Det var slarvigt ordval av mej, jag borde sagt att min dotter alltid varit intresserad av reptiler och amfibier. 

Vad gäller akvariet så får jag allt skämmas lite. Har alltid kallat det för 150 l och då dottern hade gerbiler i det var det måtten som var det väsentliga, men med tanke på måtten måste det vara mer rymd i det. Det är 120 långt och 45 brett så det håller måtten men om inte ventilation är tillräcklig spelar det ju mindre roll.

5
0
Paddelisa:
Saga96 skrev:

myror är de enda smådjuren som kan vara direkt farliga för paddan, och de mesta svampar och växter som är säkra för oss är också säkra för paddor. Däremot är groddjur väldigt känsliga för diverse kemikalier vi människor använder, då de tar upp ämnen direkt genom huden, så var noga med att platsen du tar ifrån inte är besprutat eller förorenat på något sätt. 

Då får man vara noga att inte få några myror med in. Vi har några ställen där vi går med hundarna, inne i skogen tror och hoppas det är så rent från föroreningar det kan bli idag med tanke på.allt som kommer ner med regn osv.

5
0
Paddelisa:
Tropfrog skrev:
Om vi skall vara djävulens budbärare så finns Chytridiomycosis i Sverige redan. Att ta inredning från naturen kan riskera att få in det i ditt terrarium. Plocka helst inredning från platser  långt ifrån eventuellt smittade områden.

en.wikipedia.org/wiki/Chytridiomycosis

Mvh
Magnus 

Då har jag läst på och det var sannerligen ingen kul läsning :'(
Känner mej väldigt osäker på att ta material utifrån nu. Verkar bara vara norra Sverige som inte är drabbat än.
Tydligen så är det väldigt känsligt och dör vid under 0⁰ och över 29⁰. Det finns ju inget sätt att med säkerhet veta om det finns smitta eller ej där man plockar t ex mossa. Men som @Johnexotics sa så borde man kunna baka löv i ugnen och koka annat. Går mossa att frysa? 

Mvh
M
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild