Byta ut sidor på akvarium?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

2
0
r4tbag:
Jag ska ta hem ett akvarium i veckan som en skäggagam ska flytta in i, fick höra att ventilation endast i taket inte är tillräckligt så funderar på hur jag ska få in ventilation från sidorna. Tänkte först att man kanske kan borra hål bara men vet inte om jag vågar riskera att ta sönder glaset då jag aldrig har borrat i glas innan. Kan man slå bort en ruta och byta ut mot till exempel trä och nät som ventilation eller hade det varit jättesvårt? 
Tacksam för alla tips

5436
4170
Tropfrog:
Jag har svårt att se logiken i att vara rädd för att ta sönder glaset med glasbord och istället tänker slå sönder glaset. Vad är skillnaden?

Nej, skaffa du billiga diamantborrar och borra. Skulle glaset gå sönder så kan du ju alltid gå på plan två och byta ut det.

Sen brukar man nog för det mesta vända akvarium så att toppen blir framsidan sätta skjutglasdörrar om man vill konvertera till terrarium. Bara ett tips.

Mvh
Magnus 

2
0
r4tbag:

Tropfrog skrev:
Jag har svårt att se logiken i att vara rädd för att ta sönder glaset med glasbord och istället tänker slå sönder glaset. Vad är skillnaden?

Nej, skaffa du billiga diamantborrar och borra. Skulle glaset gå sönder så kan du ju alltid gå på plan två och byta ut det.

Sen brukar man nog för det mesta vända akvarium så att toppen blir framsidan sätta skjutglasdörrar om man vill konvertera till terrarium. Bara ett tips.

Mvh
Magnus 

Blir det skillnad på cirkulationen om det ventilationen kommer framifrån? Skäggagamen har bott i akvarium med lock hela sitt liv, tänkte att det var smidigast att bygga ett lock om jag ska kunna ha lampor på taket ändå.

Blir väll att testa borra, går det åt helvete får jag byta ut.

5436
4170
Tropfrog:
Anledningen till att terrarium byggs som de görs är att en mäniskohand som kommer uppifrån är ett avsevärt större hot för en ödla och stressar den så mycket mer än en hand som kommer ifrån sidan. Men det är inte den enda anledningen.

Jag har konverterat ett par akvarium till terrarium. Givet hur mycket jobb det är att göra det bra så föredrar jag att bygga terrarium från scratch eller att köpa bra begagnade.

Skäggagam skall ju ha torr och varm miljö. Då är träskivor det bästa materialet då det är billigare än glas, lättare att bygga och isolerar bättre.

Mvh
Magnus 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild