Frågor om terrariebygge

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

10
1
Johnny19:
Hej! Jag är mitt uppe i att bygga mitt första terrarium.

Storleken är 120x60x80.

Jag följer instruktionerna från terrariebygge här på hemsidan och nästa steg nu är att sätta upp övre och undre front del som glaset ska sitta/glida i.

Jag har några frågor nu innan jag fortsätter.

Materialet är formplyfa som blir silikonat i alla skarvar med akvariesilikon.
Övre och undre fronddelen däremot, där jag sätter skjutlisterna. Det kommer ju att vara obehandlat (under skjutlisten) hur löser jag det?

Jag har en fundering på att såga ut på ena sidan av terrarie (högra sidan) och sätta in ett fönster. 
Hur skulle jag göra det på bästa sätt tro? Såga ut en rektangel och fixa ett fönster som är något större och silikona fast bara? Eller finns det bättre (snyggare) tips?

Kan nån hjälpa mig med ventilationsberäkning?
Iom att terrarie står ca 5 cm från en vägg (vänstra sidan) så tänker jag att det inte är en bra inluftsvög. Utan att på den sidan (i tippen) blir frånluft och på höger sida (under det tänka fönstret blir i luft. Tänker jag rätt då? Hur många och hur stora hål behöver jag ha på var sida för att det ska bli rätt ventilerat? Kompisen som ska bo här är en boa imperator. 

Tack på förhand för all hjälp:)

5436
4171
Tropfrog:
Johnny19 skrev:

Materialet är formplyfa som blir silikonat i alla skarvar med akvariesilikon.
Övre och undre fronddelen däremot, där jag sätter skjutlisterna. Det kommer ju att vara obehandlat (under skjutlisten) hur löser jag det?

Nu förstår jag inte frågan helt. Men jag har ändå en fundering. Skall du limma skjutlisten direkt på botten? Normalt sett så brukar man ha plats för både bottensubstrat och ventilation under glasrutan. Den biten som listen limmas på är horisontal och inte alls "obehandlad"

Mvh
Magnus 

10
1
Johnny19:

Tropfrog skrev:

Nu förstår jag inte frågan helt. Men jag har ändå en fundering. Skall du limma skjutlisten direkt på botten? Normalt sett så brukar man ha plats för både bottensubstrat och ventilation under glasrutan. Den biten som listen limmas på är horisontal och inte alls "obehandlad"

Mvh
Magnus 

Hej!

Nej precis. Nästa steg är att sätta dit övre och undre frontdel enligt modellen nedan.

Jag tänker att dessa delar också är i formplyfa. Och i detta fall så kapar jag plyfan på längden och får då en yta som är obehandlad som jag limmar fast skjutlisten emot.

Eller tänker jag fel här?

Med vänlig hälsning

5436
4171
Tropfrog:
Jag hade nog satt den undre skivbiten en bit in och ytterligare en horisontal bit att limma listen på. Då har du inga bara kanter att ta hänsyn till.

I ovankant ser jag ingen anledning till att ha en tunn skivbit. Där hade jag limmat skjutglaslisten direkt i taket.

Mvh
Magnus 

10
1
Johnny19:

Tropfrog skrev:
Jag hade nog satt den undre skivbiten en bit in och ytterligare en horisontal bit att limma listen på. Då har du inga bara kanter att ta hänsyn till.

I ovankant ser jag ingen anledning till att ha en tunn skivbit. Där hade jag limmat skjutglaslisten direkt i taket.

Mvh
Magnus 

Ok. Så du tänker att jag limmar ihop 2st 12mm skivbitar för att få en 24mm djup. Och fäster dessa i botten.  Och iom att jag limmar listen ovanpå dessa så blir den "öppna" ytan skyddad från fukt?

5436
4171
Tropfrog:
Nja. Svårt med kommunikation av tekniska detaljer i ord.

En bit som står på botten som i din skiss, men lite längre in. En horisontell som går ifrån den och ut till kanten av terrariet. Inte ovanpå, då får du ju en kant in i terrariet ändå. Utan snarare mot den horisontella. Om det behövs, gör några små bitar som stöder den horisontella biten så gör det också.

Men din idé om att göra den lodräta biten exakt lika bred som listen kan fungera också. Men tänk på att det bör finnas plats för både substrat och ventilation under skjutglasdörrarna.

Mvh
Magnus 

10
1
Johnny19:
Det här börjar bli knepigt???? 

jag försöker verkligen, men jag är ändå inte med på vad du menar:( 
Jag är ledsen, jag vill inte ta all din energi för att förklara för mig som inte fattar???? 

men ok. Säg att jag går på första iden, enligt ritningen här på hemsidan. Då kommer det se ut ungefär som de från terrariebyggarna: terrariebyggarna.com/collections/terrarium-standardmatt/products/terrarium-repti-pro-vit-120x60x80-cm-1?variant=49391174058325

jag kommer då ha 10cm som nedre "list", borde väll vara tillräckligt för bottensubtrat? 
Ventilation hade jag planerat att ha på sidorna ena sidan nere och andra uppe. Likt terrariet från terrariebyggarna i länken ovan. Så inte under glasrutan.

men frågan återstår, hur många och stora hål behöver jag för att få lagom ventilation?

och.. några bra tips för att få till ett fönster på ett snyggt sätt på sidan?

Med vänlig hälsning 

10
1
Johnny19:
Hmm. Smileys blir 4st frågetecken istället. Ser rätt otrevligt ut. Men då vet du att????  =  :) 

5436
4171
Tropfrog:
Jag tror vi måste bena ut vad det skall vara för djur och miljö däri. Ditt exempel från terrariebyggarna har ingen ventilation under glaset. Det är ingen höjdare om du skall ha varmt och fuktigt. Då immar rutorna igen hela tiden och du ser sällan dina djur.

Mvh
Magnus 

10
1
Johnny19:
Jasså! Det låter inte bra!

En boa imperator kommer husera däri i några år, innan den växer ur det.
Efter det är det ännu oklart. Kan bli allt från dvärgskäggagam till regnbågsboa eller liknande. 

Så hyfsat mycket fukt. Iallafall de första åren.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild