Växtbelysning? Hjälp!

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

Medlem i SHF
59
9
fmiaou:

Vid årsskiftet bommas halva lägenhetens fönster (inkl balkongen) igen för renovering på fasaden. Så alla mina växter som inte får plats i andra änden måste få ljus. Jag är superdålig på ljus och el, jag fattar ingenting när jag läser om den eller tittar på tabeller.

Så: vad jag är ute efter är tre lysrör, ca 1,5 meter, som hjälper mina växter att överleva ca 9 månader... och jag är en fattig person, jag kan inte lägga tusentals kronor på detta. Jag har ett industirör som jag använt för att dra upp småplant, men jag har en känsla av att det inte är tillräckligt i långa loppet. 

Smarta tips mottages tacksamt!
mvh Mia


74
69
Spikedreptiles:
fmiaou skrev:
Vid årsskiftet bommas halva lägenhetens fönster (inkl balkongen) igen för renovering på fasaden. Så alla mina växter som inte får plats i andra änden måste få ljus. Jag är superdålig på ljus och el, jag fattar ingenting när jag läser om den eller tittar på tabeller.

Så: vad jag är ute efter är tre lysrör, ca 1,5 meter, som hjälper mina växter att överleva ca 9 månader... och jag är en fattig person, jag kan inte lägga tusentals kronor på detta. Jag har ett industirör som jag använt för att dra upp småplant, men jag har en känsla av att det inte är tillräckligt i långa loppet. 

Smarta tips mottages tacksamt!
mvh Mia


Jag använder julas arbets led lampor för 50kr till att odla många av mina växter funkar utmärkt! Du kommer dock behöva ett gren uttag då sladdarna är rätt korta på dom

74
69
Spikedreptiles:
www.jula.se/catalog/el-och-belysning/armaturer/utomhusbelysning/stralkastare/arbetslampa-led-019444/

Medlem i SHF
59
9
fmiaou:
Men - hur stor yta belyser den? Jag behöver ju något som täcker ca 3-4 meter (kan de fästas i taket?) Skulle två sådana räcka för 1,5 meter fönster?

74
69
Spikedreptiles:
fmiaou skrev:
Men - hur stor yta belyser den? Jag behöver ju något som täcker ca 3-4 meter (kan de fästas i taket?) Skulle två sådana räcka för 1,5 meter fönster?

2 per meter skulle jag säga är tillräckligt för att de ska frodas på den. Men 1 per meter funkar nog också för att hålla de vid liv. De kan fästas i taket och på väggar :)

Medlem i SHF
59
9
fmiaou:
Vilket bra tips! TACK!!

22
10
Saga96:
Det du vill ha är en färg på ca 6000 K, och sen så högt lumen det bara går. Går du eter det istället för att köpa specifika lampor för växter blir det rejält mycket billigare. Det låter som att du bör ha minst 1000 lumen i alla fall, och sätta lampan så nära växterna det går. Det bästa och billigaste jag hittat är dessa:

www.biltema.se/bygg/belysning/ljuskallor/led-lampor/rorlampor/led-lampa-ip65-2000045566

lite varmare i färgen än vad som är optimalt, men väldigt bra ljusstyrka, så sätter du denna över kan du nog ställa växterna två i brädd under den. Dock måste du själv koppla sladden, så det kan vara lite trixigt men är fullt görbart om du inte har någon bekant som känner sig säker på saken. 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild