Dubia kackerlackor i hyresrätt

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

4
0
Penny:
Hej.

Kan det bli problem gällande dubia kackerlackor som man har i en låda i en hyresrätt? Kan hyresvärden neka detta? Har ni några erfarenheter? 

Medlem i SkHF
87
52
Kenneth58:
Det dom inte vet har dom inte ont av.

5390
4129
Tropfrog:
Om det uttryckligen står i ditt hyresavtal att det är husdjursförbud eller insektsförbud så har du ju skrivit under på det och då gäller det.

Står det inte i avtalet så kan hyresvärden bara önska. Det blir rekommendationer som du inte är tvungen att följa.

Du får inte åsamka onödig skada på hyresrätten. Här ingår att inte introducera potentiella skadedjur. Det är här det oftast går fel. En hyresvärd hör ordet kackerlackor och får panik. Trots att dubia absolut inte är skadedjur.

Jag håller med föregående talare. Du behöver inte berätta så blir det mindre problem. Skulle hyresvärden få reda på det ändå och vill vidta åtgärder. Vänd dig till hyresgästföreningen innan du agerar.

Mvh
Magnus

348
310
panterophis:
Jag har haft ett gäng olika kvartersvärdar som alla har vetat om vad jag har för djur hemma, bara en har ställt till problem genom att ta dit saneringsfirma som inte hade någon koll på vad dom sysslar med så dom rekommenderade kvartersvärden att tvinga mig göra mig av med kackerlackorna (N cinerea). Jag fick aldrig läsa protokoll från besöket "pga sekretess". Tog paus från hobbyn tills jag flyttat och tagit ett snack med min nya kvartersvärd.

250
244
Formula76:
Jag jobbar för ett fastighetsbolag med hyresrättslägenheter.
Vi har inga restriktioner på vilka djur man får ha. Har inte hört nån annan som har det heller.
Men blir där skador som döms som onormalt slitage så får man såklart stå för det oavsett djur.

Hundar och katter ställer till absolut störst skada (förrutom ägarna då) och de får man ju ha ändå...

5390
4129
Tropfrog:
Det är oftast små hyresvärdar som inte har så mycket dialog med hyresgästföreningen som strular med sånt här. I de fall det finns en bra dialog så brukar inte såna här problem uppstå.

Mvh
Magnus 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild