Bottensubstrat till Leopard Gecko samt övrig info.

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

8
3
emmaK94:

Halloj!

Jag har nyligen fått en leopardgecko av mina föräldrar som de tog över av en annan som vanvårdat honom. Tror han ser lite dåligt på ena ögat också faktiskt, just pga deras vanvård.. Vilket man ser på ena bilden som jag bifogar också. Mem han är i full rörelse här hemma så han verkar inte må dåligt av det. 

Men då föräldrarna inte hade det större intresset för reptiler eller kunskaperna så valde de att ge mig honom, de ville bara rädda honom. 

Det är MÅNGA år sedan jag ägde en ödla, och det var då en skäggagam. 

Men jag undrar en grej med bottensubstratet, just nu har han barkliknande material. 

Men jag skulle vilja byta ut det och kombinera någon form av sand och jord. Så att han kan få gräva.

Sååå, sand och jord? Bra eller dåligt?

Vilken typ av sand i så fall? Läste att någon använde vanlig sandlådesand alternativt blästersand, men vad blir bra? 

Jag vill att den här stackars ödlan ska få ett underbart liv. 

Känslan av att ha en reptil igen är underbar. 

Finns det något mer jag kan behöva veta eller tänka på?

102
103
Spikedreptiles:
emmaK94 skrev:
Halloj!

Jag har nyligen fått en leopardgecko av mina föräldrar som de tog över av en annan som vanvårdat honom. Tror han ser lite dåligt på ena ögat också faktiskt, just pga deras vanvård.. Vilket man ser på ena bilden som jag bifogar också. Mem han är i full rörelse här hemma så han verkar inte må dåligt av det. 

Men då föräldrarna inte hade det större intresset för reptiler eller kunskaperna så valde de att ge mig honom, de ville bara rädda honom. 

Det är MÅNGA år sedan jag ägde en ödla, och det var då en skäggagam. 

Men jag undrar en grej med bottensubstratet, just nu har han barkliknande material. 

Men jag skulle vilja byta ut det och kombinera någon form av sand och jord. Så att han kan få gräva.

Sååå, sand och jord? Bra eller dåligt?

Vilken typ av sand i så fall? Läste att någon använde vanlig sandlådesand alternativt blästersand, men vad blir bra? 

Jag vill att den här stackars ödlan ska få ett underbart liv. 

Känslan av att ha en reptil igen är underbar. 

Finns det något mer jag kan behöva veta eller tänka på?

Jag kör exo terra stone desert, sand, ogödslad solmull och en gnutta spahgnum mossa. Då får du en luftig blandning som ger bra möjligheter att gräva i och plantera växter i om du skulle vilja det :) Med sanden så funkar rådasand, "terrarie" sand och sandlådesand. Sanden är dock inte nödvändig om du kör med exo terra stone desert.

Mvh Jonatan

5443
4171
Tropfrog:
emmaK94 skrev:
Halloj!

Mem han är i full rörelse här hemma så han verkar inte må dåligt av det. 

Det där kallas för antropormorfism. Att bedöma ett djur med samma kriterier som man skulle bedöma en människa.

Full rörelse skulle absolut kunna tolkas som positivt för en människa. Men för en nattaktiv ödla i öknen är det definitivt inte det. Det är ett tecken på att den är extremt stressad. 

Förhoppningsvis beror det på att den inte ännu har vant sig vid sin nya miljö. Det är nu viktigt att säkerställa att den har allt den behöver. Rätt temperatur och gradient. Fuktgömsle och torrgömsle. Gärna flera stycken. Bra ljus och dygnsrytm etc.

Om allt är i ordning är det bara att vänta på att ödlan kommer till ro. Att byta bottensubstrat i detta läget hjälper inte ödlan. Det är helt enkelt fel fokus.

Mvh
Magnus 

8
3
emmaK94:

Tropfrog skrev:

Det där kallas för antropormorfism. Att bedöma ett djur med samma kriterier som man skulle bedöma en människa.

Full rörelse skulle absolut kunna tolkas som positivt för en människa. Men för en nattaktiv ödla i öknen är det definitivt inte det. Det är ett tecken på att den är extremt stressad. 

Förhoppningsvis beror det på att den inte ännu har vant sig vid sin nya miljö. Det är nu viktigt att säkerställa att den har allt den behöver. Rätt temperatur och gradient. Fuktgömsle och torrgömsle. Gärna flera stycken. Bra ljus och dygnsrytm etc.

Om allt är i ordning är det bara att vänta på att ödlan kommer till ro. Att byta bottensubstrat i detta läget hjälper inte ödlan. Det är helt enkelt fel fokus.

Mvh
Magnus 

Tack snälla för svar! Jag  ska givetvis läsa på mer! Han har varit aktiv under natten, inte mitt på dagen om det är något att ta med i betraktan. 

Då byter jag inte bottensubstrat nu, men tänker i framtiden?

Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild