Jackz skrev:
Topfrog nu får du ju helt seriöst ta och ge dig seriöst... Du kan inte producera 600 vuxna i månaden utan det tar tid innan alla små nymfer blir vuxna vi pratar månader, och om det ska kunna gå runt utan att ta utav föräldradjuren så behövs det även blandade storlekar för att kunna hålla det i rullning, dom är dräktiga någon månad också innan dom kläcks, därför är det bättre med en lite större odling än för liten, kanske TS har fler ödlor som äter dubias eller bara sälja överskottet som inte behövs, men av egen erfarenhet under mina år så går det åt väldigt många dubias även för 1 ackie, men vill ts börja med en liten odling så duger 25 hanar och 25 honor till att börja med och sen utöka om det behövs, och om du har svårt att förstå så kan kan jag skriva det långsamt så att även du förstår =)
Om du läst mitt första inlägg (och förstått det) så hade jag med både dräktighetstid, utvecklingstid och läggningsfrekvens hos honor med i min första beräkning. Tiderna jag använde byggde på information som jag tydligt redovisade med en länk, har du tittat på länken? Vad tror du om siffrorna 120 dagar från den släpps till fullvuxen, eller 75 dagar mellan varje kull? Är det rimliga antaganden?
Min rekommendation som baserades på denna information var att starta kulturen 120 dagar innan man skaffar ödlan. Om man skaffar 100 vuxna samtidigt som ödlan så har man ju inte några djur kvar i avel efter 1 månad. Då har man bara en månads avkomma att mata med, men eftersom de tar 4 månader att bli vuxna så matar man med små. Inte många hinner bli stora och i produktion. Det är en rejäl uppförsbacke att starta i. Då ser jag faktiskt inte hur man skall kunna ha tillräckligt med mat för att tillgodose en stabil tillgång på sikt.
Om man skall starta kulturen samma dag som ödlan så behöver man ju åtminstone de 400 som ödlorna äter på de 4 månaderna det tar för avkomman att bli vuxen, med det eventuella problemet att man har för många djur 6-8 månader senare (nej det räknade jag inte ut, det är en grov uppskattning)
Mvh
Magnus