Hur mycket äter en taggsvansvaran?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3

5320
4078
Tropfrog:
Jackz skrev:
Topfrog du kan inte utgå efter en massa statistik och uträkningar


Jo, det är precis det jag gör ju :). Åtminstone uträkningar. Någon statistik har jag inte använt ännu, men det kanske kommer det med :)

Frågan lydde hur mycket, det var inget tvivel om det. Det kom in en massa svar som var helt och hållet okvantifierat. Det hjälpte inte TS ett dugg. Lite som att fråga hur långt det är till Stockholm med svaret, jättelångt eller att det tar jättelång tid att åka dit. Det svarar helt enkelt inte på frågan. Att sen säga att 6-8 dubias per gång 2-3 gånger I veckan blir 100-150 dubias I månaden hjälper ju inte ett dugg. Det är bara helt fel och fullständigt vilseledande.

Eftersom TS efterfrågar siffror så försöker jag att hjälpa med tillgänglig information. För varje gång vi får in mer kvantifierbar information kommer vi närmare ett korrekt svar. Tex informationen om hur mycket dina varaner väger skulle kunna hjälpa att finjustera svaret. DVS att hjälpa TS med den frågan han faktiskt ställde.

10
14
Jackz:
Äger du själv inte några ackisar så kom inte med dina hypoteser som vilseleder TS.. allt är individuellt samt om det är juvenil, sub-adult eller Adult, jag haft ackisar o flera år och föder även upp dessa, du kan inte säga precis hur mkt djuret äter om du inte går efter en strikt diet, utan enbart en uppskattning ex min trio åt upp hela min dubia odling förra månaden i den fanns det 117 vuxna dubias av blandade kön samt ett 40 tal av små dubias i varierande storlek och som jag sa vet du inte vad du pratar om så lägg ner ist och låt bli och skriv. En ackie på 2-3 år äter ca 4 ggr per vecka och minst 5 Dubias åt gången det är 20 i veckan han trycker i sig MINST x 4 = 80 st i månaden o då är det minimum

5320
4078
Tropfrog:
Jag känner ett visst agg, det finns ingen anledning. Detta är ett diskussionsforum, här diskuterar vi. Jag har tydligt redovisat var jag hämtar min information och vad min egen erfarenhet är. TS bad om kvantifiera information och jag gav det baserat på källor som jag också redovisat. Om det inte passar dig kan jag inte ta hänsyn till. TS har tydligt visat att mina svar var precis i linje med förväntningarna. 

Minimum 80 st i månaden är ett bra svar baserat på din egna erfarenheter. Som jag redovisat så går det att skala upp eller ner beräkningarna om antagandet om åtgången är felaktig. Det är fullständigt linjärt och väldigt enkelt.

Mvh
Magnus 

21
10
Saga96:

Jackz skrev:
Äger du själv inte några ackisar så kom inte med dina hypoteser som vilseleder TS.. allt är individuellt samt om det är juvenil, sub-adult eller Adult, jag haft ackisar o flera år och föder även upp dessa, du kan inte säga precis hur mkt djuret äter om du inte går efter en strikt diet, utan enbart en uppskattning ex min trio åt upp hela min dubia odling förra månaden i den fanns det 117 vuxna dubias av blandade kön samt ett 40 tal av små dubias i varierande storlek och som jag sa vet du inte vad du pratar om så lägg ner ist och låt bli och skriv. En ackie på 2-3 år äter ca 4 ggr per vecka och minst 5 Dubias åt gången det är 20 i veckan han trycker i sig MINST x 4 = 80 st i månaden o då är det minimum


bra att få konkreta siffror! Självklart går det inte att förutse exakt hur mycket ödlan kommer äta, men jag vill få någon slags uppfattning om hur stor uppfödning jag vill ha, eftersom jag vill börja med det redan nu, även om det kommer dröja innan hela terrariet är klart och en varan kan flytta in. Jag kommer variera med andra småkryp jag kan köpa, men vill kunna producera dubias så det räcker så att jag alltid har mat hemma. 

föder du upp dina egna dubia? Vet du hur många vuxna reproducerande baggar du har/har haft?


344
309
panterophis:

Tropfrog skrev:
Jag förstår att svaren inte är helt enkla att tolka. Inte en enda kvantifiering överhuvudtaget att förhålla sig till.

"Stor odlng", "flera odlingar", "mata varje dag". Etc. Säger ju egentligen ingenting.


Som man frågar får man svar, TS frågar i princip "hur långt är ett snöre" och får då generella svar som "flera stora odlingar" eftersom det är bättre att ha för mycket foder än för lite


5320
4078
Tropfrog:
panterophis skrev:


 

Som man frågar får man svar, TS frågar i princip "hur långt är ett snöre" och får då generella svar som "flera stora odlingar" eftersom det är bättre att ha för mycket foder än för lite



Jag tycker inte att frågan var så otydlig. Ett snöre kan vara allt ifrån 1mm till oändligt långt. Frågan rörde hur mycket en varan äter. Detta förtydligade också av ts att han inte ens visste om det var 10 tal, 100 tal eller tusental. Vi har via denna diskussionen kunnat smalna av spannet till någonstans mellan 80 och 200 i månaden. Genom detta har vi kunnat konstatera att två kulturer med 50 fullvuxna dubior i varje är för mycket, medans 10 st är för lite. Iofs ett ganska så brett spann, men definitivt mindre än ett snöres längd och inte helt obetydligt för en som inte ens vet var den skall börja.

Jag tycker nog att det är rätt så många som har åsikter om hur frågan ställts och hur den besvarats. Det behöver ni inte ha. TS har fått den hjälp TS begärde och visade sig nöjd med svaret.

Det går fortfarande att smalna ned spannet rätt så rejält. TEX så skulle jackz kunna berätta hur stora hens varaner är. Det är en ganska så konkret fråga som hen valde att inte svara på för att istället gå till attack på de som faktiskt försöker att hjälpa TS.  All erfarenhet som kan hjälpa till att lösa frågan är värdefullt, men det enda vi har fått ifrån någon med erfarenhet är "minst 80 i månaden". Detta hjälpte att dra ner kalkylen för en odlings storlek rätt rejält. Men detta kom också långt efter att TS visat missnöje med svaren och jag hade gjort en kalkyl baserat på ett TS eget antagande på 600 som hen var nöjd med. Denna uträkning är linjärt skalbar, vilket jag redogjorde för. Dessutom möjlig att styra efter åtgång och produktion genom att skatta fler eller färre vuxna djur.

Mvh
Magnus 

10
14
Jackz:
Mina Ackisar som jag har hemma för tillfället, är 2 st som 3 år gamla och en som är 5 år gammal, och dom väger ca 200 gram och ca 45cm och respektive ca 270-300 gram (ena hanen) som är runt 50cm,  men honan är 2 år äldre än dom andra men väger bara runt 200g , har du inte tillräckligt många Adult dubia minst 50 hanar och 50 honor i odling samt ytterliggare en till odling där du bara har maten du tänkt och kasta in så får du ha minst 100 till i "matlådan" eftersom nyfödda dubias tar även där månader innan dom blir fullvuxna, annars kommer du behöva mata med dom små dubias ist och då går det åt ännu fler vid matning pga dom inte har kommit upp i storlek, mina 2 åringar (väger ca 200 gram) äter minst 6 stora åt gången och skulle äta ännu fler om jag erbjöd dom det x 4 ggr i veckan, har du bara 1 varan kan en STOR odling räcka men minst 100 Adults + ytterliggare 100 st av flera blandade storlekar som du kan ta utav så du inte behöver ta utav dom som parar sig + att dom i blandade storlekar kan växa till sig medans nymferna föds och även får växa till sig. Ackisar äter väldigt mycket med god aptit iom att dom är otroligt aktiva av sig o bränner bort maten rätt fort. En 1 åring på runt 100 gram äter ca 3-4 st medelstora dubia och en 6 månaders likadant fast mindre storlek på dubian. Hur gammal är din Ackie? 

21
10
Saga96:

Jackz skrev:
Mina Ackisar som jag har hemma för tillfället, är 2 st som 3 år gamla och en som är 5 år gammal, och dom väger ca 200 gram och ca 45cm och respektive ca 270-300 gram (ena hanen) som är runt 50cm,  men honan är 2 år äldre än dom andra men väger bara runt 200g , har du inte tillräckligt många Adult dubia minst 50 hanar och 50 honor i odling samt ytterliggare en till odling där du bara har maten du tänkt och kasta in så får du ha minst 100 till i "matlådan" eftersom nyfödda dubias tar även där månader innan dom blir fullvuxna, annars kommer du behöva mata med dom små dubias ist och då går det åt ännu fler vid matning pga dom inte har kommit upp i storlek, mina 2 åringar (väger ca 200 gram) äter minst 6 stora åt gången och skulle äta ännu fler om jag erbjöd dom det x 4 ggr i veckan, har du bara 1 varan kan en STOR odling räcka men minst 100 Adults + ytterliggare 100 st av flera blandade storlekar som du kan ta utav så du inte behöver ta utav dom som parar sig + att dom i blandade storlekar kan växa till sig medans nymferna föds och även får växa till sig. Ackisar äter väldigt mycket med god aptit iom att dom är otroligt aktiva av sig o bränner bort maten rätt fort. En 1 åring på runt 100 gram äter ca 3-4 st medelstora dubia och en 6 månaders likadant fast mindre storlek på dubian. Hur gammal är din Ackie? 



tack så mycket för den detaljerade infon! Jag har ingen ackie än, jag bygger terrarie nu och siktar på att kunna hitta en till våren (kanske till sundsvalls vårmässa om jag har tur). Jag är öppen för en juvenil eller en vuxen om den hanterats ordentligt, så jag planerar för alla eventualiteter just nu :)


5320
4078
Tropfrog:
Hur vi kom ifrån att det behövs en kultur med 50 vuxna djur för att producera 600 vuxna i månaden till att det krävs 100 vuxna djur för att producera 100 i månaden förstår jag inte riktigt. Det är ju bara 8% av den potential som min källa anger. Visst kan man ha dåligt utfall om man håller för låg temperatur eller ger dålig mat enligt källan. Men att tappa 92%, det tror jag inte riktigt på.

Mvh
Magnus 

10
14
Jackz:
Topfrog nu får du ju helt seriöst ta och ge dig seriöst... Du kan inte producera 600 vuxna i månaden utan det tar tid innan alla små nymfer blir vuxna vi pratar månader, och om det ska kunna gå runt utan att ta utav föräldradjuren så behövs det även blandade storlekar för att kunna hålla det i rullning, dom är dräktiga någon månad också innan dom kläcks, därför är det bättre med en lite större odling än för liten, kanske TS har fler ödlor som äter dubias eller bara sälja överskottet som inte behövs, men av egen erfarenhet under mina år så går det åt väldigt många dubias även för 1 ackie, men vill ts börja med en liten odling så duger 25 hanar och 25 honor till att börja med och sen utöka om det behövs, och om du har svårt att förstå så kan kan jag skriva det långsamt så att även du förstår =)
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild