panterophis skrev:
Som man frågar får man svar, TS frågar i princip "hur långt är ett snöre" och får då generella svar som "flera stora odlingar" eftersom det är bättre att ha för mycket foder än för lite
Jag tycker inte att frågan var så otydlig. Ett snöre kan vara allt ifrån 1mm till oändligt långt. Frågan rörde hur mycket en varan äter. Detta förtydligade också av ts att han inte ens visste om det var 10 tal, 100 tal eller tusental. Vi har via denna diskussionen kunnat smalna av spannet till någonstans mellan 80 och 200 i månaden. Genom detta har vi kunnat konstatera att två kulturer med 50 fullvuxna dubior i varje är för mycket, medans 10 st är för lite. Iofs ett ganska så brett spann, men definitivt mindre än ett snöres längd och inte helt obetydligt för en som inte ens vet var den skall börja.
Jag tycker nog att det är rätt så många som har åsikter om hur frågan ställts och hur den besvarats. Det behöver ni inte ha. TS har fått den hjälp TS begärde och visade sig nöjd med svaret.
Det går fortfarande att smalna ned spannet rätt så rejält. TEX så skulle jackz kunna berätta hur stora hens varaner är. Det är en ganska så konkret fråga som hen valde att inte svara på för att istället gå till attack på de som faktiskt försöker att hjälpa TS. All erfarenhet som kan hjälpa till att lösa frågan är värdefullt, men det enda vi har fått ifrån någon med erfarenhet är "minst 80 i månaden". Detta hjälpte att dra ner kalkylen för en odlings storlek rätt rejält. Men detta kom också långt efter att TS visat missnöje med svaren och jag hade gjort en kalkyl baserat på ett TS eget antagande på 600 som hen var nöjd med. Denna uträkning är linjärt skalbar, vilket jag redogjorde för. Dessutom möjlig att styra efter åtgång och produktion genom att skatta fler eller färre vuxna djur.
Mvh
Magnus