Modifiera Exo Terra? Kapa djup och få bort ful svart plast?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

7
1
Seger:
Tropfrog skrev:
Jag har bara använt helglasterrarier i mitt liv. Samtliga har varit 3mm. Jag ser ingen anledning att bygga terrarium I tjockare glas med undantaget extremt stora burkar.

Därför var mitt prisexempel också 3mm.

Edit....Kollade nu och exoterra är också 3mm glas.
Mvh
Magnus

Hmm... mina 60x60x50 och 45x45x60 och 60x45x60 har alla 6mm på sidorna iaf. Men dörrarna är som sagt 4mm. Kanske det är mindre som har tunnare glas. Större företag tar ju hellre i än att vara på gränsen. Så 4mm kan säkert fungera, fick råd av en annan att det kan svikta något då på de större partierna. 

5436
4171
Tropfrog:
Seger skrev:

Hmm... mina 60x60x50 och 45x45x60 och 60x45x60 har alla 6mm på sidorna iaf. Men dörrarna är som sagt 4mm. Kanske det är mindre som har tunnare glas. Större företag tar ju hellre i än att vara på gränsen. Så 4mm kan säkert fungera, fick råd av en annan att det kan svikta något då på de större partierna. 

Jag kollade nu och mitt stora terrarium är 4mm. Mått 60x40x60. Byggt av ett välkänt tyskt bolag som tyvärr inte finns längre.

Samtliga mina småburkar 60x30x30 är 3mm. De är förövrigt konverterade akvarier så tål att fylla med vatten ända upp.

Att floatglas i den storleken skulle kunna svikta under sin egen vikt låter helt orimligt. Jag har haft akvarium med 100*30 täckglas i 3mm som vilade på mindre än en cm i varje kortända. Ingen synlig sviktning. Ett glas som är hellimmat i 3 eller 4 sidor sviktar inte ens mätbart.

Men för all del, satsa du på 6 mm. Då kan fylla toppfylla det med vatten utan problem om du skulle vilja. Det blir ju ändå billigare än dina 5000 kr i vilket fall.

Mvh
Magnus 

Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild