deerspine skrev:
Såklart, har inte så stor koll på lokaliteterna men av det lilla jag hittat o läst verkar lokaliteten aru snällast av dom alla så hoppas det blir en sån, o isåfall en hane, men vill gärna mer information först (om du har är det mycket välkommet) :D
Det verkar vara många som har 60x60x60 till sina fullvuxna trädpytons o speciellt hanarna, är det fel isånafall om du säger 150x60x60 ? Verkar väldigt knepigt för alla har olika. Men sen förstår jag dom ska kunna röra på sig horizontellt också för det ju skönt kunna sträcka ut sig kan jag tänka mig efter dom legat som en bulle i några timmar :)
Funkar regnskogssystem istället för vatten på bottenplan?
O jag har en majsorm så jag har koll jag på varmt o svalt på olika sidor, men tack endå, o dubbelt tack för lycka till;et :D
En majsorm är något helt annat att sköta än grön trädpyton : ) en majsorm är inte speciellt känslig för temperaturskillnader och luftfuktighet, inte som en gtp. Majsormen är en marklevande snok som lever i relativt torrt klimat. Trädpyton är som namnet antyder en strikt klättrande orm som definitivt kan vara känslig mot torr miljö. Jag menar absolut inte att gtp är jättesvåra att hålla i fångenskap, det är bara mer att hålla koll på jämfört med en majsorm : ) och viktigare med rätta parametrar såsom luftfuktighet, temperaturen osv.
Googla deras vetenskapliga namn så finns mängder med information om både arten och alla dess olika lokaliteter, skiljer både i färg och storlek mellan olika lokaliteter. Finns även ett gäng riktigt bra böcker om gröna trädpytons, bla "complete chondro" och den nyare utgåvan "the more complete chondro". Där finns ALLT du behöver veta och mycket mer! Kanonbra böcker!
Regnskogssytem funkar men luftfuktighet går att lösa på väldigt många sätt : ) Jag personligen har aldrig haft ett regnsystem i något terrarium, antagligen en personlig smaksak. Jag gillar att fukta mina terrarium manuellt med egen handkraft : ) då har jag samtidigt möjlighet att kolla alla djuren. Sen är det lite terapi att byta vatten i akvarium, fukta terrarium och liknande sysslor med djuren. Som sagt en smaksak hur man väljer att fixa luftfuktigheten, finns ett flertal olika metoder.
Att "många" håller sina fullvuxna trädpytons i minimala utrymmen som 60×60×60 är egentligen ingenting jag vill kommentera : ) det får stå för dessa människor om dom kan sova gott om nätterna. Men är det i USA eller Sverige som "många" håller dom så litet? (Litet i min mening).