Lämplig mat till klockgrodor

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

18
0
Langstrumpan:
Vi har orientaliska klockgrodor och har hittills gett dem Buffalo Worms, bananflugor och kläckt vanliga flugor från maggots (från fiskeaffären) och gett dem flugorna. Nu verkar det vara svårt att få tag på Buffalo Worms (som har varit basfödan), men såg att det finns Vaxmott. Är det ett bra alternativ att ge grodorna? 

94
86
Spikedreptiles:
Langstrumpan skrev:
Vi har orientaliska klockgrodor och har hittills gett dem Buffalo Worms, bananflugor och kläckt vanliga flugor från maggots (från fiskeaffären) och gett dem flugorna. Nu verkar det vara svårt att få tag på Buffalo Worms (som har varit basfödan), men såg att det finns Vaxmott. Är det ett bra alternativ att ge grodorna? 

Ge syrsor och kackerlackor istället. Nyttigare än buffaloworms och vaxmott :)

Mvh Jonatan

18
0
Langstrumpan:
Mmmm. Jag försökte i månader få till syrsebebisar, men det gick inge bra så jag gav upp. De som säljs i affären är för stora... Dubias har jag alltid varit skeptisk till - är rädd för kackerlacksinvasion i huset av förrymda kackerlackor! Men å andra sidan är flugorna som kläcks ganska stora så de kanske klarar hyfsat stora syrsor nu ändå... 

Medlem i GHF
3134
1740
EmanuelKarl:
Det finns ungefär 4,7 tusen kackerlacksarter i världen, och knappt 25 av dem utgör en risk att bli skadedjur i svenska hem om de skulle komma ut. Majoriteten av de övriga lever som nedbrytare i tropikerna och är dåligt anpassade till svenskt inomhusklimat. Dubior tillhör inte de 25 och är dessutom väldigt enkla att hålla instängda. 

18
0
Langstrumpan:
Jag testade att beställa små syrsor, men de var inte jättesmå och jag undrar hur stora byten kan en groda svälja egentligen? Finns det en risk att de kvävs om de försöker äta för stora byten? 

Eller så får jag helt enkelt kapitulera och börja föda upp dubias istället... 

94
86
Spikedreptiles:
Langstrumpan skrev:
Jag testade att beställa små syrsor, men de var inte jättesmå och jag undrar hur stora byten kan en groda svälja egentligen? Finns det en risk att de kvävs om de försöker äta för stora byten? 

Eller så får jag helt enkelt kapitulera och börja föda upp dubias istället... 

Avståndet mellan ögonen är en bra indikator att gå efter. Risken för att de kvävs är liten. Det är mer att de kanske inte får sig och väljer att inte ta bytet om det är för stort eller om de lyckas svälja det så kan det i värsta fall leda till framfall men det är absolut värsta fall.

Mvh Jonatan 

18
0
Langstrumpan:
Spikedreptiles skrev:

Avståndet mellan ögonen är en bra indikator att gå efter. Risken för att de kvävs är liten. Det är mer att de kanske inte får sig och väljer att inte ta bytet om det är för stort eller om de lyckas svälja det så kan det i värsta fall leda till framfall men det är absolut värsta fall.

Mvh Jonatan 

Tack för bra måttstock! :)
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild