Genomtrevlig CG hona vill ut ur terrariet så fort hon ser mig

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

22
10
Justanotherday:
Har en mycket lugn och genomtrevlig crested gecko-hona som är sex år som jag haft sen juvenil. En fantastisk liten vänlig varelse! Får väl skylla mig själv men jag har lagt ner mycket tid på att få tillit och har tydligen lyckats över förväntan, till slut. Nu ångrar jag det nästan.

För plötsligt efter sex år nu så vill hon komma ut ur terrariet hela vaken tid, ibland redan från morgonen och sedan bevakar rummet terrariet står i hela dagen, mot tidigare åren aldrig vilja komma ut alls. 

Hon verkar ha fått "smak på livet utanför" efter att få vara ute och knalla runt på ett bord med gömställen (rör), som också var tid för hälsokoll och vägning.

Problemet -

Nu bevakar hon rummet redan från tidig eftermiddag och sedan hela kvällen, sitter redo och stirrar och följer rörelserna i rummet och bara man närmar sig terrariet så är hon hopp-redo och kan slänga sig mot glaset i hopp om att man ska se henne och öppna dörren. Det är garanterat inte för revir, utan det ÄR att hon vill ut!

Öppnar man glasdörren hoppar eller kliver hon ut direkt  - och sen börjar problemet.

Hon är lugn i några minuter sen smiter hon i väg i raketfart, bakom möbler och bakom tavelramar - det går ju inte!

Jag kan bara städa och byta mat när hon sover, annars nästan pressar hon sig ut med mig och handen!

Önskar råd som inte dissar att hon aldrig får vara ute på ett säkert sätt  -

Men vart kan man göra det säkert i ett hem?
Vill gärna att hon ska ha möjligheten utan att det kan skada henne för när hon varit ute 20-30 min så är hon lugn till nästa dag.

Temp, fukt etc. är allt ok och 45x45x60.  
Som sagt, varit helt lugnt i sex år fram tills nu!

351
314
panterophis:
Miljöberika terrariet och låt ödlan vara

Medlem i SHF
4045
5093
Jonas_:
Jag personligen skulle skaffat ett betydligt större terrarium. 45×45 cm är inte mycket att upptäcka för en aktiv nyfiken ödla : ) vet inte hur stor din ödla är men dom blir väl runt 20cm? 

Och fyll det större terrariet med inredning från golv till tak. Det är mitt bästa tips. 

Att ha en ödla lös inomhus är inget jag skulle rekommendera. Absolut inte när ödlan har "sugfötter" och kan klättra överallt och jättesnabbt. 

Som du själv skriver har du skapat ett beteende på djuret som nu tar för givet att den ska utforska hela reviret när rutorna öppnas. 

Ett annat bra tips är att ställa terrariet rätt högt upp, det kan i vissa fall lugna reptiler som lever över marknivå naturligt. Att ödlan kan titta ner på dig från terrariet. 

94
43
Ems:
Låter inte som att den vill ut egentligen utan snarare ifrån. För litet, låg fuktighet, inte rätt miljö? 
Min bor i ett 45×60×45 och jag hade köpt större till han om jag hade köpt det idag. 
Har inrett med mängder av pinnar i olika höjder och lianer och växter och han utnyttjar hela burken. 

22
10
Justanotherday:
Ems skrev:
Låter inte som att den vill ut egentligen utan snarare ifrån. För litet, låg fuktighet, inte rätt miljö? 
Min bor i ett 45×60×45 och jag hade köpt större till han om jag hade köpt det idag. 
Har inrett med mängder av pinnar i olika höjder och lianer och växter och han utnyttjar hela burken. 

Men 45 högt är ju väldigt lågt! Absolut, hon vill ut för jag har dumt nog uppmuntrat henne till det, eftersom så många andra faktiskt tar ut sina CG's med jämna mellanrum, för hälsokontroll och vägning, så är det ju viktigt att dom är trygga med hanteringen. Och jag ville få henne att vara trygg med att kunna göra det. Det tog som sagt sex år att komma dit så lång process.

Hon har kokosnöt (vägrar använda), sitt- och sovplatser, hålbark, bark, växter, pinnar, favoritplatser, har stenkoll på fukt och temperatur sommar som vintertid. Hon har fria ytor att kasta sig från ena grejen till den andra och använder det varenda dag. Men som min första post nämnde och frågade efter råd - , min hand och mig och rummet utanför är mer intressant och hon vill ut, absolut.

Har haft annat forumkontakt med några (inom EU) som har socialt trevliga CG, som min. Dom har exo terra 45x60x90, fullproppade med allt man ska ha, men ändå vill deras komma fram när dom är vid terrariet och klättra upp på handen och komma med ut direkt! Så kanske inte ändå en fråga om miljö utan om individ och behov.

Ska testa rådet av Jonas_ och placera terrariet mycket högre upp! (Tack Jonas!) 

94
43
Ems:
Justanotherday skrev:

Men 45 högt är ju väldigt lågt! Absolut, hon vill ut för jag har dumt nog uppmuntrat henne till det, eftersom så många andra faktiskt tar ut sina CG's med jämna mellanrum, för hälsokontroll och vägning, så är det ju viktigt att dom är trygga med hanteringen. Och jag ville få henne att vara trygg med att kunna göra det. Det tog som sagt sex år att komma dit så lång process.

Hon har kokosnöt (vägrar använda), sitt- och sovplatser, hålbark, bark, växter, pinnar, favoritplatser, har stenkoll på fukt och temperatur sommar som vintertid. Hon har fria ytor att kasta sig från ena grejen till den andra och använder det varenda dag. Men som min första post nämnde och frågade efter råd - , min hand och mig och rummet utanför är mer intressant och hon vill ut, absolut.

Har haft annat forumkontakt med några (inom EU) som har socialt trevliga CG, som min. Dom har exo terra 45x60x90, fullproppade med allt man ska ha, men ändå vill deras komma fram när dom är vid terrariet och klättra upp på handen och komma med ut direkt! Så kanske inte ändå en fråga om miljö utan om individ och behov.

Ska testa rådet av Jonas_ och placera terrariet mycket högre upp! (Tack Jonas!) 

Skrev knas, 60 högt, 45 45 djup och bred. Som jag sa, hade kört 90 hög om jag köpte idag. 

351
314
panterophis:

Ems skrev:

Skrev knas, 60 högt, 45 45 djup och bred. Som jag sa, hade kört 90 hög om jag köpte idag. 

LxBxH

Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild