Baycoxine mot parasiter, skäggagam

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

1
0
MomtoNacho:

Hej, det finns så otroligt lite information på nätet om just biverkningar av medicinen baycoxine till skäggagamer så jag vänder mig hit för lite rådgivning eller erfarenhet. 

Vår skäggagam på ca 11 månader fick baycoxine mot parasiter man hittade i hans mage. Behandlingen såg ut enligt denna plan: 1 gång om dagen i 3 dagar, sedan uppehåll i 5 dagar, sedan 1 gång om dagen i ytterligare 3 dagar. Han fick då 0,07 mm medicin. Han fick bo på tidningspapper under dessa sammanlagda 11 dagar vilket han såklart var missnöjd med. Ungefär den 3:dje dagen på första behandlingsperioden vägrade han att äta, samt att han var seg och väldigt låg. Det kom även mycket vätska när han bajsade och kissade, typ som genomskinlig släm/lös vätska. Vi ringde såklart till veterinären och som sade att vätskan beror på lavenemanget som gav honom, och att bieffekten på medicinen kan vara illamående och slöhet och därför kan han även vägra äta någon dag. Under perioden med 5 dagars uppehåll från medicinen tog det ca 2 dagar tills han började må bättre och åt som vanligt. Men nu efter de sista 3 dagarna med medicin är han seg och verkligen VÄGRAR äta något. Och sist han fick medicin var för 4 dagar sedan. Borde han inte börja bli bättre nu? Tog ju absolut inte såhär lång tid med första perioden av medicin. Börjar verkligen bli orolig! Han har dock fått i sig ca 5 små dubias dessa 4 dagar han har matvägrat då jag har nästan tvingat i honom dom. Jag lägger dem i mungipan och då tuggar han och sväljer som vanligt. Men det är som att han vägrar äta själv. Han har även haft mycket svart skägg under dessa 4 dagar, så jag börjar bli orolig att det är något annat än bara biverkningar. Det kommer även lite blod ibland när han bajsar (vilket veterinären också sa kan hända efter lavenemang och att vi inte skulle vara oroliga över detta) men nu har det ju gått 15 dagar sedan han fick det, borde han inte vara återställd efter det? Vi började också väga honom för ca 1 månad sedan, och nu är han på sin lägsta vikt sedan dess, 316 gram. Innan brukade han ligga runt 330-350 g. Så han har ju tappat massor i vikt också, såklart för att han inte äter lika mycket. Men det är som att han är sämre nu efter medicinen än innan, och det gör mig orolig. 

74
94
Fafnerian:
Vilken veterinärklinik sa till dig att använda behandlingen, och hur mäter ni medicinen? För jag hoppas verkligen inte det är i millimeter. Hur var hans hälsa innan behandlingen?
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild