Paludarium: Hjälp, tips och inspiration

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

11
1
Svalan:

Tänker att jag äntligen ska försöka mig på ett nytt bygge i mitt lilla tonårsrum efter att intresset dött ner i några månader pga lätt mc körkort. Såg en video på Youtube( www.youtube.com/watch?v=RgUiCWSull8&t=1641s) som gjorde mig sjukt sugen på att börja igen men innan jag gör några förhastade beslut med att sälja mitt 350-liters akvarium för att finansiera och göra plats för ett nytt så tänkte jag fråga lite grejer!

Jag hade gärna byggt bakgrunden utav sådan korkpanel som han använder i videon men hittar ingen hemsida som kan skicka till Sverige bara Cyberzoo och där vet jag att den varit utsåld väldigt länge. Vet ni vart man kan få tag på det? Annars har jag funderat på Xaxim panel som jag hade i ett tidigare terrarium till pilgift men undrar hur det blir om man ska lägga flera lager av det och skapa textur. Nån som prövat? Om ingen av dem alternativen går har jag tidigare byggt bakgrund med fogskum och täckt med silikon och substrat(se bilden på "litens nya terrarium" i min profil) Men funderar på hur bra det kommer fungera i ett terrarium med så hög luftfuktigthet?

Nu till det roliga! Vad för djur skulle kunna inhabitera ett sådant paludarium, det kommer vara 100x40x40 luftlufktighet minst 65-70% och temperatur runt rumstemp. Vill inte ha pilgift då jag tröttnade på bananflugor och fick aldrig till nån cykel. Vill ha något som är lite mer low maintenance då jag även behöver fokusera på studierna och lägga pengar på hojen????

Tack på förhand för alla svar!

5442
4171
Tropfrog:
Korkplatta behöver du inte en tereariebutik för att köpa. Finns massor av leverantörer.

Xaxim kommer från  en kraftigt utrotningshotad trädormbunke. Om det inte är några problem för dig att hjälpa till med utrotningen så för all del.

Jag har fogskum silikonbakgrund till mitt terrarium som håller 95% luftfuktighet. Det är inga problem.

Angående djur....jag föredrar att hitta ett djur jag gillar och sedan bygga ett terrarium som passar djuret. Så därför är det mitt tips.

Mvh
Magnus

11
1
Svalan:

Tack för det snabba svaret!

Till exempel vart då? Hittar ingenstans:/ 

Visste inte att de var utrotningshotade, håller mig undan från de framöver. 

Okej, då kanske det blir sån bakgrund om jag inte hittar kork. 

Jag har gjort så tidigare själv men i detta är jag mest sugen på att bygga något snyggt och sen i efterhand kanske skaffa några invånare:)

Mvh 

Axel

5442
4171
Tropfrog:
Google är visserligen "smart" och ger en svar baserat på tidigare sökningar och intresse. Men när det handlar om produkter så är det skoningslöst. Då spelar tidigare sökningar ingen roll. Jag har svårt att tänka mig att du inte hittar säljare av korkplattor om du söker. Det finns massor.

Mvh
Magnus 

Medlem i SkHF
88
53
Kenneth58:
Korkbarkbakgrund www.melorm.dk/kork/

Företag i Danmark, brukar vara på mässorna här o där, alltid på reptilmässan Malmö.

Har även leveransrunder, dom gånger jag beställt var det på Plantagen/svågertorp på parkeringen.

11
1
Svalan:

Kenneth58 skrev:
Korkbarkbakgrund www.melorm.dk/kork/

Företag i Danmark, brukar vara på mässorna här o där, alltid på reptilmässan Malmö.

Har även leveransrunder, dom gånger jag beställt var det på Plantagen/svågertorp på parkeringen.

Det såg bra ut! Tack så mycket blir nog dem då:))

5442
4171
Tropfrog:
Såg bra ut?? Jag följde länken och såg inte en enda bild utöver den på korkrör. Om du vill ha korkrör så finns det i varje zoobutik och ingen anledning att beställa från Danmark. Danska kronan är sjukt dyr nu.

Mvh
Magnus 

Medlem i GHF
3140
1750
EmanuelKarl:
Gällande djurval tänker jag såhär:

Höjden (som i praktiken lär bli max 30 cm om du klämmer in en vattendel) gör att alla trädlevande ödlor och grodor går bort.

Vattendelen (om du nu gör den så stor som den i videon är) gör att helt landlevande marklevande arter (det enda jag tänker på är pilgift, men säkert massa andra arter också) till viss del går bort (såvida deras utrymmeskrav inte är extremt små), eftersom en otroligt stor del av deras yta blir oanvändbar för dem.

Det borde lämna kvar semiakvatiska arter. Klockgrodor hade nog kunnat passa utmärkt. Kanske någon salamander?

MEN vill man ändra valet av djurart blir det ju givetvis mycket lättare att göra redan nu i planeringsstadiet.

Medlem i SkHF
88
53
Kenneth58:
Tropfrog skrev:
Såg bra ut?? Jag följde länken och såg inte en enda bild utöver den på korkrör. Om du vill ha korkrör så finns det i varje zoobutik och ingen anledning att beställa från Danmark. Danska kronan är sjukt dyr nu.

Mvh
Magnus 

Inte många som säljer 60x90 bakgrund, kvaliten och utseendet är värt lite också, sen kostnaden är väl upp till var och en att bestämma, vill jag ha något köper jag det även om det är dyrt där, 

Sen behöver man inte köpa i Danmark dom är på dom flesta mässorna.

5442
4171
Tropfrog:
Kenneth58 skrev:

Inte många som säljer 60x90 bakgrund, kvaliten och utseendet är värt lite också, sen kostnaden är väl upp till var och en att bestämma, vill jag ha något köper jag det även om det är dyrt där, 

Sen behöver man inte köpa i Danmark dom är på dom flesta mässorna.

Du har säkert rätt. Jag har ju inte sett produkten själv. Reflekterade bara på "ser bra ut" efter att själv ha besökt länken. Själv kunde jag inte bedöma varken utseende eller kvalité baserat på länken. Eller är det bara hos mig bilder och beskrivning saknas?

Du behöver inte försvara dina val inför mig.

60*90 eller större finns att få tag i hos I princip alla korkbutiker. Inget ovanligt med det. Tvärtom standard. Måttet kanske passar dig och dina behov, men jag har svårt att se det behovet i ett 100×40×40 terrarium som frågan gäller.

Mvh
Magnus
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild