tips vid introduktion av nya djur

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

7
1
Ryssen22:
Hej!
jag har en oerhört trevlig rysk stäppsköldpadda, hane ca 10 år. Han är social av sig och kommer gärna fram när vi är hemma. Vi funderar därför på att skaffa en grupp till honom med åtminstone två honor. Finns det något man bör tänka på vid introduktion av nya djur utöver att de så klart ska ha rätt utrustning, tillräckligt stor yta osv? Bör vi ha djuren isolerade innan introduktion för att undvika smitta? Bör de träffas kortare stunder i början eller är det bara att köra i gång. Andra tips?   

43
15
Kullabo:
Hejsan!

Om de tänkta paddorna har levt isolerade från andra paddor de sista åren hos de gamla ägarna ser jag ingen anledning att isolera dem ytterliggare. Om du köper dem i en zoo-affär är det väl säkrast att isolera dem för du vet ej när de gick i grupp sist.
Mina har inte behövt några "lära känna varann"-perioder men hade de börjat slåss på direkten vet jag ej om man kan få dem att komma överens senare men nu blir det bara en hanne så den har ingen att slåss med om honorna. Förväxla inte parningprocedurer med slagsmål. Nu vet jag inget om ryssars parningprocedurer men den moriska sexleken påmminer om när två myskoxar drabbar samman. 
Detta är min erfarenhet, säkert är det andra som har upplevt något annat (djuren har ju också egna personligheter).

Ha det så bra!
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild