Ögonproblem

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

1
0
InaM:
Hej! Köpte en juvenil av Tanzania Trädödla (Gastropholis Prasina) i onsdags förra veckan. Redan första dagen reagerade jag på att den nästan alltid hade minst ett öga stängt, ofta båda. Jag åkte tillbaka med ödlan 2 dagar senare, då den fortfarande var likadan och personal tittade på ödlan och kunde inte se något direkt fel. Just då såg den mer vaken ut och tittade mer.

Jag åkte hem med ödlan igen och hoppades på att problemet skulle gå över, men det har det ännu inte gjort. Det jag inte riktigt begriper är att ödlan verkar inte allmänpåverkad, kanske bara lite mindre aktiv än dess kompis som har mer spring i benen. Den rör sig i terrariet, den äter och den har lyckats ömsa (fortfarande lite öms kvar däremot). Så jag kan inte heller se något direkt fel utöver att den blundar.

Temperatur och luftfuktighet är som det ska vara, terrariet är stort med mycket klättermöjligheter. De har värme, UV och regnsystem.

Butiken har erbjudit mig att byta till en annan när de får in nya, men helst vill jag ju behålla den här lille. Den har överlevt minst en månad i butiken vet jag, men är det troligt att den lever ett "normallångt" liv?
Är det dumt att inte byta till en annan?

44
34
19Bumbi:
Ibland gör ödlor så när dom är stressade eller osäkra. Dom blundar för att stänga ute visuell stimulering, typ ser du inte så syns du inte:P Om ögonen ser klara och friska ut när ögat är öppet så kan det vara så enkelt att den behöver lugnt och ro.

173
255
Akesson:
Detta togs upp via FB och hade med all sannolikhet med för hög UV strålning att göra...

Medlem i SkHF
1062
1213
NellyNiklas:

Utöver det som redan nämnt gällande stress så har jag även hört hypotesen att ödlor sluter ögonen i samband med att de accepterat att rovdjuret (du) kommer äta upp den. 

Jag är dock inne på samma spår att UV strålningen är antingen för hög eller av fel våglängd. Vad är det för fabrikat på uv källan, vilken typ av UV-källa (lysrör? Kompaktlysrör? MVB lampa?) samt vilket avstånd har du mellan UV-källan och solplatsen/ödlan?

Mvh
Niklas

Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild