Kvalster i Dubia-odling !! HJÄLP !!

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

3
0
KathrinJ:
Hej, behöver akut råd!
Har haft problem med de små vita kvalster i mina 2 Dubia-odlingar.
Hade gjort allt nytt och rensat noga. Kom tillbaka ganska omg.
Var borta en vecka och kommer hem till en invasion ????????
Har Dubia till mina fågelspindlar och vill inte få kvalstren dit!
Såg på Youtube att man kan använda ärtmjöl (split pea flour) då kvalstren inte tål det och dö så småningom.
Har nån av er erfarenhet eller finns det nåt medel som inte skada spindlarna (och Dubia så klart).

Jag är tacksamt för all hjälp jag kan få ????????????????

5390
4129
Tropfrog:
Det är inte hoppstjärtar?

Mvh
Magnus 

3
0
KathrinJ:
Nej, definitivt inga hopptjättar. Det är nåt kvalster.
Tror på engelska kallar de de för typ foderkvalster.

Mvh
Kathrin

Medlem i SHF
74
93
Fafnerian:
Kasnske är fuktkvalster, så kan hjälpa att hålla lådan mer torr ifall den är fuktig

25
37
FannyGoldfish:
Garin mites, dem gillar fukt, överflöd av mat och stillastående/fuktig luft. Öka ventilation, dra ner på maten och låt området få torka ut lite. Dubiorna kommer överleva under lite tråkigare förhållanden ett tag, men inte grain mitesen som kommer dö ut av det. I framtiden ge bara dubiorna mat som de själva kan äta upp under ett dygn, låt inte maten ligga framme längre än så. Jag har en ventilationsfläkt som går igång lite då och då på dagarna i djurhuset för att luften inte ska bli stillastående :) Grain mites finns i vår natur och kan dyka upp genom ett öppet fönster eller följa med in på ens kläder, har man fått en stor invasion av dem så hade jag startat om odlingen (ta ut alla djur, djuprengöra lådan, byta ut substrat & äggkartonger) och sen se till att hålla det extra torrt/inte mata kommande vecka för att ta död på de som hänger kvar på djuren. Hoppas det hjälper, det är verkligen inga roliga djur att ha i lådorna även om de inte i sig gör någon skada :)

3
0
KathrinJ:
FannyGoldfish skrev:
Garin mites, dem gillar fukt, överflöd av mat och stillastående/fuktig luft. Öka ventilation, dra ner på maten och låt området få torka ut lite. Dubiorna kommer överleva under lite tråkigare förhållanden ett tag, men inte grain mitesen som kommer dö ut av det. I framtiden ge bara dubiorna mat som de själva kan äta upp under ett dygn, låt inte maten ligga framme längre än så. Jag har en ventilationsfläkt som går igång lite då och då på dagarna i djurhuset för att luften inte ska bli stillastående :) Grain mites finns i vår natur och kan dyka upp genom ett öppet fönster eller följa med in på ens kläder, har man fått en stor invasion av dem så hade jag startat om odlingen (ta ut alla djur, djuprengöra lådan, byta ut substrat & äggkartonger) och sen se till att hålla det extra torrt/inte mata kommande vecka för att ta död på de som hänger kvar på djuren. Hoppas det hjälper, det är verkligen inga roliga djur att ha i lådorna även om de inte i sig gör någon skada :)

Tusen tack för svaret!
Har införskaffat större lådor som får mer hål och gallerlock.
Vi har som tur automatisk ventilation i hela huset.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild