Mat till Ocadia sinensis och andra frågor

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

5
0
Skalis72:

Hej alla sköldpaddsvänner!
Nu har ett drygt halvår gått sedan vi fick ta över vår nya familjemedlem.
Han har nästan dubblat i storlek och jag har lite frågor till er som har erfarenhet.
Gällande utfodring:
Sköldisen får 10-15 pellets foder i en separat balja varje dag och till efterrätt blir det 10-20 små gammarus. Han slukar allt och meddelar oss genom att banka med skalet på väggen när han är klar. Behöver vi komplettera hans foder med någonting? Vi har en kalksköldpadda i akvariet hela tiden så kalk borde han få i sig med råge.
Har läst att man kan ge dem ganska mycket gammarus men har även läst att man inte ska ge dem för mycket. Vad gäller? Ska vi köpa vattensallad eller andra ätväxter? Är det nödvändigt? Vill inte testa i onödan då han är pigg, solar och simmar på bra samtidigt som han t.o.m. låter sig bli kliad på ryggen liggandes i min hand i akvariet. Han drar sin nos mot min hand så det känns som att han uppskattar min närvaro.
Gällande akvariet:
Det är uppdelat på följande sätt
1/6 stenar med värmelampa som är på från kl 8-23. UV-lampa som är på kl 12-17 i närheten av värmelampan.
1/6 grund yta med ca 1-2 cm vatten om han vill gräva lite.
Resterande 4/6 består av vatten med stenar och plastväxter förutom själva filtret. Sand som sluttar ner från landdelen.
Sköldis är ca 8 cm och han verkar trivas i vattnet, även när han sover.
Min fråga är: Ska man skippa landdelen och köpa en flytande brygga så han får mer vatten att simma runt i? Idag är det som djupast ca 15 cm. Tacksam för alla tips!
Tack för ett bra forum!

43
15
Kullabo:
Skalis72 skrev:
Hej alla sköldpaddsvänner!
Nu har ett drygt halvår gått sedan vi fick ta över vår nya familjemedlem.
Han har nästan dubblat i storlek och jag har lite frågor till er som har erfarenhet.
Gällande utfodring:
Sköldisen får 10-15 pellets foder i en separat balja varje dag och till efterrätt blir det 10-20 små gammarus. Han slukar allt och meddelar oss genom att banka med skalet på väggen när han är klar. Behöver vi komplettera hans foder med någonting? Vi har en kalksköldpadda i akvariet hela tiden så kalk borde han få i sig med råge.
Har läst att man kan ge dem ganska mycket gammarus men har även läst att man inte ska ge dem för mycket. Vad gäller? Ska vi köpa vattensallad eller andra ätväxter? Är det nödvändigt? Vill inte testa i onödan då han är pigg, solar och simmar på bra samtidigt som han t.o.m. låter sig bli kliad på ryggen liggandes i min hand i akvariet. Han drar sin nos mot min hand så det känns som att han uppskattar min närvaro.
Gällande akvariet:
Det är uppdelat på följande sätt
1/6 stenar med värmelampa som är på från kl 8-23. UV-lampa som är på kl 12-17 i närheten av värmelampan.
1/6 grund yta med ca 1-2 cm vatten om han vill gräva lite.
Resterande 4/6 består av vatten med stenar och plastväxter förutom själva filtret. Sand som sluttar ner från landdelen.
Sköldis är ca 8 cm och han verkar trivas i vattnet, även när han sover.
Min fråga är: Ska man skippa landdelen och köpa en flytande brygga så han får mer vatten att simma runt i? Idag är det som djupast ca 15 cm. Tacksam för alla tips!
Tack för ett bra forum!

Hejsan!
Mina rödörade fick fiskrens, råa köttslamsor och grodyngel vilket de åt upp direkt. Jag försökte med torkade insekter på burk vilket var ämnat till sumsköldpaddor enligt bilden på burken men det åt de inte så det låg bara kvar och gjorde så att vattnet snabbt luktade illa.
Trevlig helg!

43
15
Kullabo:
Sumpsköldpaddor skall det stå.

249
243
Formula76:
Du kan nog dra ner på maten. Och mata mer med ''riktig'' mat, fisk och skaldjur bla.

15cm vattendjup är väldigt lite, du bör minst dubbla det!

5
0
Skalis72:

Formula76 skrev:
Du kan nog dra ner på maten. Och mata mer med ''riktig'' mat, fisk och skaldjur bla.

15cm vattendjup är väldigt lite, du bör minst dubbla det!

Tack för input!

Ska se över maten. De som hade honom tidigare matade stackaren med 10 Gammarus dagligen.

Vi äter väldigt lite fisk i familjen så det kan bli ganska bökigt med att mata honom med rå fisk och skaldjur. Ska nog testa med att se om han fattar tycke för vattensallad. Kan man köpa rå fisk, dela upp den och frysa småportioner?
Vilken fisksort är det då som gäller?

Gällande vattendjupet har jag läst att det helst ska vara minst dubbla skalbredden. Vill inte han ska drunkna. 30 cm låter som 6 gånger hans skalbredd. Han sover i vattnet.

turtlecreek.ie/blogs/caresheets/chinese-striped-neck-turtle-caresheet

5384
4125
Tropfrog:
Jag har svårt att tänka mig att en frisk vattensköldpadda skulle drunkna om vattnet är för djupt. Hur djupt är vattnet där de lever vilt? Knappast 15cm överallt :)

Mvh
Magnus 

5
0
Skalis72:

Tropfrog skrev:
Jag har svårt att tänka mig att en frisk vattensköldpadda skulle drunkna om vattnet är för djupt. Hur djupt är vattnet där de lever vilt? Knappast 15cm överallt :)

Mvh
Magnus 

Det är dock en sumpsköldpadda om jag har förstått saken rätt. Har försökt dammsuga nätet efter info och det finns inte så jättemycket info.
Vill minnas att jag har hittat info på bara 3 ställen om just denna art.

249
243
Formula76:
Skalis72 skrev:

Det är dock en sumpsköldpadda om jag har förstått saken rätt. Har försökt dammsuga nätet efter info och det finns inte så jättemycket info.
Vill minnas att jag har hittat info på bara 3 ställen om just denna art.

Sumpsköldpadda är bara ett annat ord för vattensköldpadda.
De är duktiga simmare.

Du kan söka på Reeves sköldpadda, de är väldigt lika.

Torkade gammarus har väldigt lite näring. 
Ishavsräkor med skal, fisk, musslor mm är bra mat.
Varva det med pellets.
Du kan prova med nån form av grönfoder om den äter sånt.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild