Nicaragua 2024

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

195
225
Imori:
Tillbaka i Skandinavien igen. Har fortfarande en del bilder att publicera, samt tänkte lägga upp lite fler bilder på flora, då Jonas_ uttryckte intresse.

Denna fantastiska ~10-15m höga bergvägg återfinns på ett stycke land som sambon fått efter sin pappa. Den spanska mossan blåser som nyhängd tvätt i vinden.
Den andra bilden är utsikten från toppen av bergväggen.

195
225
Imori:
De här två vackra varelserna behöver jag nog hjälp med att artbestämma. Båda återfanns vid samma plats i sydvästra delen av landet, alldeles intill Stillahavet.
Första två bilderna tror jag är en Phidippus alt. en Paraphidippus. Vet, suddigt men hoppspindlar härnere sitter inte stilla så länge märkte jag.
Den tredje och fjärde bilden är på en Bönsyrsa. Är det en asiatisk? Jag har läst på lite och förstår att de kan ha lite olika färg beroende på vad för omgivning de växt upp kring. Men hittar faktiskt inga bilder med en sådan häftig färgkombo som denne krabat hade. Det enda djuret på resan som jag direkt tänkte, "En sån här MÅSTE jag skaffa när jag kommer hem!".

195
225
Imori:
Konstant krångel med sidan gör att jag har svårt att få ut resterande bilder. Det krånglas, byts ordning på bilder och redigeringsverktygen för befintliga inlägg vill inte alls sammarbeta.

42
37
baggi:
Mycket fina bilder, gillar verkligen växtligheten. Kan ju försöka artbestämma någon vid tillfälle men sånt är ju små saker när man ser det stora hela ibland dina bilder. Även om jag gärna nördar ner mig i sånt gräv ibland. Men överlåter nog det till forumets royalties för det ????

195
225
Imori:
Gör ett försök med ett par bilder per inlägg igen och ser om jag kan komma överens med tekniken.
Första bilden är på en udda växt(?) som jag enbart såg en enda gång på hela resan, det ser ut som rävsvansar.
Den andra bilden är på vad lokalbefolkningen kallar "tierra negra", svart jord och tas för att använda i odlingar med väldigt bra resultat.

195
225
Imori:
Bygget av en damm på 70-talet skapade denna sjö utanför Jinotega. Detta gjorde man för att skapa vattenkraft och det fungerar bra. Mindre bra för de familjer som miste sin mark.
Andra och tredje bilden är från Selva Negra.

Medlem i SkHF
1041
1168
NellyNiklas:
Det var intressant att följa er resa. Kul med ett knippe mark också. Det är kanske lite väl tidigt att fråga vilka planer ni har för marken.

Mvh
Niklas

195
225
Imori:
NellyNiklas skrev:
Det var intressant att följa er resa. Kul med ett knippe mark också. Det är kanske lite väl tidigt att fråga vilka planer ni har för marken.

Mvh
Niklas

Tanken när marken en gång köptes var att bygga hus. Men vi har inte pratat alls om marken.

Här är en riktigt vacker ekorre. Av det bildmaterial jag kan hitta på nätet så ser detta ut som något av en hybrid av Sciurus variegatoides dorsalis och S.v. underwoodi, vilket är de två underarter som håller till i sydvästra delen av landet.

72
23
shpongel:
"rävsvansen" är krypande rötter, sk rhizomer från den epifytiska ormbunken vars blad man ser uppe t hö på bilden. 

195
225
Imori:
Tackar för infon, NellyNiklas!

Här, Agave. Dottern fick stå modell för att ge ett hum om storleken.

Litet filmklipp från verandan på ett hotell nära Nindiri, vid Lago de Masaya.

youtu.be/8j-GrD289VY?si=6g--i9FNXFbemz3K
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild