Vår KP är en ettårig hane och han har bott hos oss i två veckor. Vi har provat att mata två gånger och han har inte ätit någon av gångerna. I sig är det inte helt oväntat, med en stor flytt och att han var på väg att ömsa när han kom till oss.
Det vi inte blir kloka på är hans beteende när vi lägger in råttan i terrariet.
Han har tidigare ätit råttor i storleken 90g+, de har bara lagt in den på kvällen och inte gjort något sång- och dansnummer för att locka honom, sedan ska han ha ätit den över natten.
Vi lät honom ömsa i lugn och ro, sen värmde vi upp en 90g+ och körde hårblås för att piffa till måltiden.
Han kom fram direkt och blerpade som en tok på råttan, så jag trodde han skulle plocka den direkt.
Men tji fick jag, istället lade han huvudet PÅ råttan och drog sig sedan tillbaka in i sin grotta. Han gjorde samma sak gång på gång, i kombination med stora gäspningar medan han snokade runt och luktade på råttan.
När morgonen kom så låg råttan orörd i terrariet, så den åkte i soptunnan. Rimligt att få acceptera en bomkörning på första middagen.
Han fick vila i fyra dagar och vi testade att köpa en 60gram-råtta för att se om han kanske tyckte den första var onödigt stor. Precis samma rörelsemönster även denna gång: Ryckiga rörelser, S-nacke, blerpa på råtta, lägga halsen över råttan, blerpa från huvud till svans på råtta, gäspa, blerpa, dra sig in i grottan.
Vi testade att sätta en kamera med night vision för att kolla hur han betedde sig, och han höll på såhär från 22 på kvällen till 4 på morgonen.
Jag har inte velat störa honom med hantering innan han stadgat sig och börjat äta, men nu funderar jag på om jag ska plocka ut honom och kolla så han inte är krasslig på något sätt.
Har någon sett en KP krångla så här med ett byte och vad kan det betyda?