Parning av skorpioner

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

9
1
Pao:
Hej! Jag har två Hadogenes Troglodytes 1.1. Undrar vad jag ska tänka på med parning av dem. Jag har aldrig parat något djur, och behöver hjälp och råd. Jag älskar dem båda mycket och vill inte göra fel så de har ihjäl varandra... Tacksam för svar!
Mvh Pao

Medlem i SHF
4043
5092
Jonas_:
Finns några saker som är viktiga innan du väl släpper ihop paret. Bäst brukar vara att släppa in hanen hos honan. 

För det första måste du vara säker på att det är en hona och en hane. Det kanske mest självklara tipset : ) sen blir arten könsmogen rätt sent, dom bör vara minst 8-10år innan du ens funderar på att para dom. Och både hane och hona måste vara välmatade några månader innan du släpper ihop någon skorpion.

Efter parning kan det ta 18-24 månader innan det kommer småttingar. Sen växer dom väldigt långsamt så det är ett projekt som kan ta nåt år som du hör : )

Jag har inte parat skorpioner personligen. Bara hört att arten kan vara lite knepig att avla, men inte omöjlig såklart! Kan behövas en ändring i klimatet för att trigga honan, högre luftfuktighet och värme. Detta är sånt jag läst mig till, ingen erfarenhet av det själv som sagt.

Sen är arten väldigt kannibalisk också så dom ska ju hållas ensamma förutom under själva parningen, men det vet du säkert redan.

Finns en del information på internet i ämnet, tveksamt om någon här inne (eller i Sverige?) lyckats föda upp denna art. Intressant om någon har egen erfarenhet!

Lycka till.

9
1
Pao:
Hej! Tack för utförligt svar!
Mvh

1
2
tobbe71:
Hej!  Det var ett tag sedan inlägget.

Jag har själv arten Hadogenes trogdolytes i olika stadier, jag försöker också avla och har samlad en del erfarenhet. Mycket fint vad Jonas skriver, jag håller med om det mesta.

Utmaningar med trogdolytes är flera, som redan står ovan, ffa.långsam tillväxt, olika temperaturbehov och kannibalism skulle jag vilja utpeka här. De kan vara väldigt aggressiva mot varandra vid parningsförsök.

Du kan skriva pm till mig för mer info.

Lycka till!

Mvh Tobbe
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild