Ta med reptiler från USA

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

Medlem i STS
4
0
tomasa73:
Hej, 

Någon med erfarenhet av att ta med reptiler eller groddjur från USA? Jordbruksverkets nya regler från 2021 (SJVFS 2021:13) säger att man inte längre behöver införseltillstånd och att man kan föra in upp till 5 djur under förutsättning att de är födda i fångenskap och att det inte är för vidareförsäljning. Härstamningsintyg är inga problem att få men behövs fortfarande någon form av hälsointyg och behöver man meddela tullen när man kommer till första EU-land?

/Tomas Andersson 

5384
4125
Tropfrog:
Veterinärbesiktning vid ankomst har nog inte tagits bort. Brukar vara dyrt. Om misstanke om smitta finns hos ansvarig veterinär på plats brukar det vara karantän som gäller, mycket dyrt. Men jordbruksverkets regler kollar du lättast med dem direkt. Brukar svara ganska så fort.

Sen gäller det ju att hitta ett flygbolag som godtar att ta reptiler ombord. Vet inte hur lätt det är eller om de tar extra betalt för det. Men det går ju att maila aktuella bolag och få svar.

Mvh
Magnus 

Medlem i STS
4
0
tomasa73:
Jo, vad jag förstår så är transporten det största problemer. Få flygbolag accepterar reptiler i kabinen, om ens något och transport med väskorna är nog inget man skulle vilja göra för ett enstaka mindre djur. Dessutom brukar flygbolagen vilja att du bokar detta i samband med biljettbokningen så spontanköp försvinner ju helt då. Är både intresserad för egen del nu och inför en artikel som jag tänkte skriva. Hade hoppats på svar från någon som faktiskt har erfarenhet av det men får kolla med Jordbruksverket till veckan men hoppas på något svar ändå. Praktisk erfarenhet slår oftast den teoretiska. :)

5384
4125
Tropfrog:
Min praktiska erfarenhet är 30 år gammal. Men, det verkar inte ha blivit enklare.

Mvh
Magnus 

Medlem i SkHF
1041
1168
NellyNiklas:
Tropfrog skrev:
Min praktiska erfarenhet är 30 år gammal. Men, det verkar inte ha blivit enklare.

Mvh
Magnus 

30 år praktisk erfarenhet av att importera reptiler från land utanför EU? (I detta fall USA).

tomasa73 skrev:
Jo, vad jag förstår så är transporten det största problemer. Få flygbolag accepterar reptiler i kabinen, om ens något och transport med väskorna är nog inget man skulle vilja göra för ett enstaka mindre djur. Dessutom brukar flygbolagen vilja att du bokar detta i samband med biljettbokningen så spontanköp försvinner ju helt då. Är både intresserad för egen del nu och inför en artikel som jag tänkte skriva. Hade hoppats på svar från någon som faktiskt har erfarenhet av det men får kolla med Jordbruksverket till veckan men hoppas på något svar ändå. Praktisk erfarenhet slår oftast den teoretiska. :)

Har du sökt eller diskuterat med någon kurir? Djur far mellan USA och Europa ganska frekvent, inbillar jag mig. Så någon kurir bör du kunna få tag på och då kan de ge den praktiska informationen som du eftersöker. Vart du hittar en sådan kurir kan jag inte svara på. Terraristika har regelbundet annonser på importdjur. Kanske kan du kontakta någon av dem. Det lär finnas någon FB-grupp på ämnet också.

Lycka till!
Mvh
Niklas

5384
4125
Tropfrog:
NellyNiklas skrev:

30 år praktisk erfarenhet av att importera reptiler från land utanför EU? (I detta fall USA).

Nej, inte alls. Läs mitt inlägg igen.

Mvh
Magnus 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild